Michelin inovuje letecké pneumatiky, má za sebou úspěšný test

Michelin se spolupráci s výrobcem leteckého vybavení Safran vyvinul pneumatiku s automatickým bezdrátovým měřením tlaku v pneumatikách. Tato inovace usnadní a urychlí pozemní letovou údržbu a má za sebou úspěšný test ve vzduchu.

Původem francouzská společnost Michelin je v oblasti letectví tradičním dodavatelem, obouvá malá i velká dopravní letadla i armádní stroje. Nedávno spojila síly s dalším francouzským hráčem – Safran Landing Systems – úspěšným vývojářem a největším dodavatelem přistávacích systému, které vyrábí například pro Airbus. Výsledkem jejich společného projektu je první bezdrátově monitorovaná pneumatika se systémem PresSense.

Jde o bezdrátovou technologii, ale výrobce nezmiňuje, že by odečet probíhal automaticky on-line. Technik se prostě pokleknutí nevyhne

PresSense je bezdrátový vestavěný systém pro usnadnění pozemní údržby. Elektronický senzor shromažďuje údaje o tlaku v pneumatikách a dálkově je přenáší. Měření se ukládají a výsledky lze kontrolovat přes webové rozhraní. Tato inovace usnadní leteckým společnostem údržbu svého letadlového parku. Připojený senzor se propojí se čtečkou a ta je napojená na databázi, což v praxi znamená, že pracovníci údržby již nebudou muset provádět kontroly ventilů ručně pomocí manometru.

Pozemní testy si systém PresSense odbyl začátkem roku 2019 a nyní musí být monitoring pneumatik testován v reálných letových podmínkách. První ostré a úspěšné testy ve vzduchu proběhly v červnu na letecké základně Istres v jižní Francii na letadle Falcon 2000EX od společnosti Dassault Aviation. Další letové zkoušky na jiných typech letadel se uskuteční koncem roku 2019 a začátkem roku 2020.

Falcon 2000EX, na kterém se úspěšně testovalo

Frank Moreau, senior viceprezident společnosti Aircraft Business Line Michelinu, k tomu uvedl: “Pneumatiky hrají rozhodující roli v bezpečnosti letadla během vzletu a přistávání. S PresSense můžeme zaručit ten správný tlak, navíc kratší časy na měření za všech okolností a na jakémkoli letišti jak pro civilní, tak pro vojenské využití. Neustálé zlepšování bezpečnosti je rozhodující součástí přístupu Michelinu k udržitelné mobilitě. První úspěšný let monitorované pneumatiky je milníkem v naší historii a jsme hrdí na to, že jsme se o tento okamžik mohli podělit s naším partnerem Safran.”

Zleva: Bibendum, Frank Moreau z Michelinu, Jean-Paul Alary z firmy Safran

Probíhající letové zkoušky jsou poslední fázi vývoje systému PresSense, tyto inovativní pneumatiky mají naplánovaný svůj vstup na trh na rok 2020.

 

Images by MICHELIN® Aircraft Tyres