Michelin začne přepravovat zboží autonomními vozy

Skupina Michelin se rozhodla podpořit startup Einride A.B. vyrábějící autonomní trucky. Investicí do rozvoje švédské společnosti plánuje Michelin zajistit nasazení této revoluční transportní přepravy do své výroby. V plánu mají nasadit flotilu elektrických autonomních vozidel T-pod pro své aktivity v Clermont-Ferrand ve Francii.

Niklas Reinedahl z Einreidu a CEO Michelinu CEO Florent Menegaux před T-podem, Movin’On 2019, Montreal

Partnerství Michelinu a Einride začne v roce 2020 ve dvou fázích:

  1.  Přeprava zboží v kontrolovaném prostoru v jednom ze závodů Michelin v Clermont-Ferrand ve Francii
  2. Přeprava zboží mezi areály firmy Michelin po veřejných komunikacích v rámci města

Druhá fáze bude vyžadovat schválení francouzskými orgány, ty musí posvětit provoz autonomních vozidel na veřejných komunikacích.

Einride už dodává své trucky typu T-pod pro logistickou společnost DB Schenke úspěšně nasazené ve švédském Jönköpingu a bude dodávat i pro například německý Lidl. T-pod je klasifikován v SAE žebříčku automatizace řízení jako Level 4, což je druhý nejvyšší. Namísto řidiče používá auto systém Nvidia Drive pro zpracování potřebných vizuálních dat pro provoz v reálném čase.

V případě potřeby lze tento bateriemi vybavený vůz ovládat na dálku, ale běžně je zcela samostatný a je neustále připojen k inteligentnímu operačnímu systému. Ten mu poskytuje data o dopravě, zakázkách a podobně. T-pod sám zvolí nejefektivnější trasu z bodu A do bodu B a umí upravit jízdu v reálném čase tak, aby se vyhnul zácpám, optimalizoval využití baterie a dodržel dobu dodání.

Absence kabiny řidiče vynikne při pohledu na typ T-log, který nemá kryt nákladového prostoru

K dohodě s Einride došlo 4. června 2019 v Montrealu, první den mezinárodního summitu Movin’On a Michelin jí chce naplnit své cíle v odpovědnosti k životnímu prostředí. Podle společnosti představuje nákladní doprava po silnici přibližně 7% celosvětových emisí CO2 a řešení vidí právě v originálním konceptu Einride, které má revoluční potenciál, je nákladově efektivní a udržitelné.

Co myslíte, budou někdy podobná vozidla dodávat rohlíky i do vašeho Albertu?