Přilnavost pneumatik na ledu vylepší šikulové z Yokohamy, plánují ovládnout trh

Společnost Yokohama Rubber spolu s výzkumnými pracovníky na univerzitě v Kanazawě vyvinuli způsob vizualizace třecího kontaktního stádia gumy na ledu, což by mohlo vést k tomu, že zimním pneumatikám se výrazně zlepší přilnavost.

Při jízdě na ledu není pneumatika schopna dosáhnout solidního kontaktu s povrchem vozovky především díky vodnímu filmu, který se na ledovém povrchu nachází. Tím se snižuje přilnavost pneumatiky. Běžné pneumatiky do sněhu jsou pak závislé na dezénu s vysokým drenážním účinkem a využívá se také činidel absorbujících vodu ve směsi běhounu, tím se dá účinně bojovat s vodním filmem.

Až dosud bylo při studiu kontaktu pneumatiky s vozovkou obtížné přesně rozeznat oblast, kde se nachází voda mezi povrchem vozovky a gumou od oblasti, kde je pryž v přímém kontaktu s povrchem vozovky bez přístupu vody. V důsledku toho bylo těžké přesně determinovat stupeň reálného kontaktu. Tedy až doteď.

Společnost Yokohama uvedla, že očekává, že spolupráce s výzkumnými pracovníky pod vedením profesora Tomoaki Iwai v laboratoří Tribology Univerzity Kanazawa, prozkoumá tento fenomén, umožní objevení nových směsí se zvýšenou nasákavostí vody a usnadní vývoj dezénů běhounu, které poskytují vyšší odvodňovací výkon.

Společný výzkum YRC s univerzitou Kanazawa vedl k vývoji zkušebního stroje vybaveného vysokorychlostní kamerou, která umožňuje vizualizaci kontaktu pneumatiky se zemí a úspěšně identifikuje skutečnou kontaktní plochu. Noví partneři rovněž vytvořili analytickou metodu pro digitalizaci kontaktních obrazů, která dokáže stav vody a odvodnění převést na jasná čísla.

Přístroj je schopen pozorovat tření mezi vzorkem pryže a ledem nebo hladkým průhledným diskem sloužícího jako replika ledu rychlostí až 50 km / h. Jeho vysokorychlostní kamera může pořídit neuvěřitelný 1 milion mikroúrovňových obrazů za sekundu. Přístroj snímá jak kontaktní plochy pneumatiky s povrchem vozovky, tak současně měří třecí sílu v průběhu testu.

Obrázek kontaktní plochy sejmutý speciálním zkušebním přístrojem. Vlevo guma s činidlem absorbujícím vodu, vpravo bez.

Guma, která obsahuje činidlo absorbující vodu, vykazuje tmavé zbarvení ve větší míře než guma, která tyto složky neobsahuje, prozradila první výsledky YRC. Lidově řečeno, na snímcích je plocha gumy co se dostane do přímého kontaktu s vozovkou černá a potvrzuje se tak velký účinek činidel.

Yokohama uvedla, že jejich tříletý střednědobý obchodní plán nazvaný Grand Design 2020 (GD2020), jenž právě pracuje se strategií vylepšených zimních pneumatik, má za cíl dosáhnout vedoucího postavení v oblasti zimních pneumatik dodávaných na japonském, evropském a ruském trhu.

 

Photos by Yokohama Rubber