Testy letních pneumatik ovládl Michelin

Podle očekávání test letních pneumatik velikostí 225/45 R17 provedený respektovaným Auto Bildem nepřinesl žádná velká překvapení. S více než polovinou z původních 53 testovaných gum se recenzenti rozloučili hned v nominačním kole, kde se prováděly série mokrých a suchých brzdných testů. Zbývajících 20 kandidátů se ale ukázalo v dobrém světle. Šest z nich bylo dokonce prohlášeno za ukázkové pneumatiky.

Takže bez dalších průtahů, vítězem se stává… Michelin Pilot Sport 4! A na bednu se dostali ještě další tři testovaní.V těsném závěsu za vítězem na stříbrném postu Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 a o třetí místo se podělili Falken Azenis FK510 a Hankook Ventus S1 Evo³.

Pneumatika Michelin zaznamenala nejlepší výsledky v mokrých a suchých testech, radost kalí pouze pohled na cenovku, pokud bychom toto zohlednili v testu šla by o stupínek dolů – Pilot Sport 4 není zrovna pneumatikou s nízkou cenou. Navíc jejich valivý odpor nikterak nevyniká nad průměr.

Stříbrné Goodyear Eagle 1 Asymmetric 5 mají také vysokou kupní cenu, ale zákazník dostane za své peníze opravdu dlouho sloužící pneumatiku. Během testu dosáhly na 54.200 kilometrů, což pro testery Auto Bildu byl impuls k udělení nejvyššího ocenění v kategorii nákladů (společně s Continental PremiumContact 6). Pneumatika Goodyear nedala žádné důvod ke stížnostem při mokrých nebo suchých testech, ale nabízela pouze průměrnou úroveň komfortu.

Vyvážené jízdní vlastnosti na mokrých a suchých površích, sportovně dynamická ovladatelnost na suchu, dobrá odezva řízení na mokru a přijatelná cena byly silnými stránkami Falken Azenis FK510. Největší nevýhoda se projevila u najetých kilometrů.

Hodnocení Hankook Ventus S1 Evo³ také nedopadlo vůbec zle, počítejte s precizní ovladatelností, s dobrou odezvou na suchých površích, optimální reakcí za mokra a mírnou cenou.

Continental, jínak miláček mnoha testů pneumatik, skončil na pátém místě. Model PremiumContact 6 nabídl vyváženost a bezpečné chování při jízdě na mokrém povrchu spolu s krátkými brzdnými dráhami za mokra a za sucha, valivý odpor šetřící palivo, vysoký kilometrový nájezd a dobrou ekonomičnost. Nevýhodou byl pouze nevýrazný projev bezpečnosti při aquaplaningu.

Šestici nejpovedenějších pneumatik uzavírá Fulda SportControl 2. Pneumatika nedosáhla na lepší pozice v testu jen díky pouze průměrnému počtu ujetých kilometrů, jinak testeři Auto Bildu nezaznamenali žádné výrazné slabiny.

Za půltucetem nejlepších následuje sedmero pneumatik, které se umístily v kategorii Dobré. Jednalo se o Nokian Wetproof, Pirelli P Zero, Sava Intensa UHP 2 na sedmém, osmém a devátém místě. Od desáté příčky se řadí tři pneumatiky – Apollo Aspire XP, Bridgestone Turanza T005 a Vredestein Ultrac Vorti. Dunlop Sport Maxx RT2 následoval na 13. místě.

Důvodů, proč těchto sedm nedosáhlo lepších výsledků, je hned několik. Mezi hlavní nedostatky podle Auto Bildu patřily bezpečnostní rezervy u aquaplaningu (Nokian), slabý počet najetých kilometrů a chabá ekonomičnost (Pirelli), mírně zhoršená úroveň přilnavosti na mokrých površích (Sava), nedotáčivost na suchu (Apollo, Bridgestone), ústupky v pohodlí a hluku při jízdě (Bridgestone), výrazně zvýšený valivý odpor (Vredestein) a nedotáčivost na mokru (Dunlop). Pokud by tyto deficity nebyly vyváženy nějakými pozitivy, nedosáhly by tyto gumy ani na kategorii Dobré a spadly by rovnou do Uspokojivých, jako těch následujících sedm.

Yokohama Advan Fleva V701 se umístila na 14. místě a od lepšího výsledku se vzdálila jen díky slabší přilnavosti a ovladatelnosti v mokrém prostředí spolu s podprůměrným počtem najetých kilometrů. To samé platí pro Toyo Proxes Sport, ačkoli ty postrádaly lepší přilnavost na suchu a také ukázaly zvýšený valivý odpor. Testeři Auto Bildu pak naměřili jen uspokojivé výsledky za mokra, nepřesné a nedotáčivé ovládání za mokra i za sucha, minimální pozitivní vlastnosti při aquaplaningu, což jsou slabiny náležící Kleber Dynaxer UHP.

Hned několik silných stránek, jako je nízká nákupní cena Maxxis Premitra 5 a dobrý valivý odpor, nebo krátká brzdná dráha u Firestone Roadhawk, byly bohužel eliminovány ještě většími nedostatky. Mezi ně patřily: Horší jízdní vlastnosti na mokrých a suchých vozovkách, zpožděná odezva řízení, opět malý kilometrový dojezd u pneumatik Maxxis a nedotáčivost, omezená přesnost řízení a odezva, nižší bezpečnost u aquaplaningu u Firestone.

Druhé místo od konce obsadila Kenda Emera A1 KR 41. Pneumatika Kenda se osvědčila v mokrých disciplínách, včetně aquaplaningu, testeři Auto Bildu dokonce uvedli, že byli svědky takového výkonu, který předstihl výrobky průmyslových gigantů, jako je Continental a Dunlop. Emera A1 navíc předvedla krátkou brzdnou dráhu na suchu. Ale tyto silné stránky byly potřeny slabými stránkami při jízdě na suchu, jako mírná nedotáčivost a počet kilometrů. Výsledek 28.100 kilometrů byl jen o něco více než poloviční než dosáhla Goodyear Eagle 1 Asymmetric 5.

Není ale tak zle, i poslední Kumho Ecsta PS 71 dosáhly ve zkouškách 53 pneumatik na 20. místo a jejich hodnocení “uspokojivé” v žádném případě neznamená automaticky špatný výsledek. Ecsta PS 71 měly dobré výsledky na mokru a při aquaplaningu a slušnou ovladatelnost na suchu. Jejich kilometrový výkon však nebyl nejefektivnější – jen 26.500 kilometrů. Pneumatika má také vysoký valivý odpor. Věříme že nám naše shrnutí pomůže při výběru, tak šťastnou ruku.