Nebylo by krásné vypadat věčně mladě, žádné vrásky? Díky přípravkům proti stárnutí, vědeckým poznatkům a stravě můžeme proces stárnutí často zpomalit. Ale jak je to u pneumatik, co může vést k praskání gumy a lze to nějak zpomalit? Ano, jen je potřeba vědět, co pneu prodlouží život a kdy je kvůli vaší bezpečnosti už výměna nezbytná.
Pneumatiky procházejí mnoha náročnými situacemi, aniž si to uvědomujeme. Při jízdě se časem roztahují, jsou vystaveny kyselým dešťům, brzdovému prachu, drsným chemikáliím, slunečnímu záření a nezapomínejme na teplotní výkyvy od horkého léta po chladnou zimu.
Stejně jako krémy proti stárnutí, i pneumatiky mají v pryžových směsích chemické látky proti stárnutí, ale vystavení povětrnostním vlivům způsobuje, že pryž ztrácí část své pružnosti, což způsobuje povrchové praskliny. V tomto ohledu se jako lidé od pneumatik příliš nelišíme. A i na pneu lze nanést přípravek proti “vráskám”, jaký vybrat se dočtete níže.
Tyto povrchové praskliny, které se na pneumatikách objevují jsou způsobené povětrnostními vlivy a existují i ozónové praskliny. Tyto praskliny jsou malé a obvykle vznikají v bočnicích nebo na dně drážek běhounu. Ne vždy jsou však na škodu. Někdy jsou jen kosmetické a nepřesahují vnější povrch pryže, což znamená, že pneumatiku není třeba vyměnit.
Pokud ale objevíte na svých gumách praskliny v bočnici, které se zvětšují do délky, hloubky nebo počtu, bude dříve nebo později muset následovat výměna pneumatik. Tyto viditelné praskliny se mohou rychle opotřebovat a změnit se v několik větších trhlin, které vás vystavují riziku prasknutí pneumatiky.
Pokud objevíte praskliny na pneumatice staré jen několik málo let, může se jednat o výrobní vadu, kterou je třeba co nejdříve řešit a vyměnit. Pokud uvidíte pneumatiku s viditelnými prasklinami, vždy ji důkladně zkontrolujte. Ve většině případů, i když je hloubka běhounu pneumatiky stále zdravá, bude chtít vyměnit.
Nejlepším způsobem, jak zabránit praskání gumy, je co nejvíce chránit pneumatiky před povětrnostními vlivy. Toho lze dosáhnout parkováním v garáži mimo dosah přímého slunečního světla, očištěním pneumatik od sněhu a bláta po jízdě a udržováním správného tlaku v pneumatikách, aby se snížilo namáhání gumy.
Obecně platí, že pneumatiky by se měly vyměnit po dosažení stáří deseti let. Na bočnici pneumatiky je čtyřmístný kód, který udává, kdy byla pneumatika vyrobena. Kód 2315 například říká, že pneumatika byla vyrobena ve 23. týdnu roku 2015.
Možná si myslíte, že náhradní pneumatika bezpečně uložená v zavazadlovém prostoru vydrží déle. Ve skutečnosti tomu tak není, pneumatiky obsahují voskovou látku, která zpomaluje proces stárnutí, ale ta se uvolňuje pouze tehdy, když jsou pneumatiky v pohybu. Náhradní pneumatiky nebo pneumatiky na přívěsech, karavanech a klasických automobilech, které najezdí jen málo kilometrů, se proto mohou paradoxně znehodnotit rychleji.
Neměli byste předpokládat, že je pneumatika bezpečná jen proto, že má hluboký vzorek běhounu, při posuzování, zda je třeba ji vyměnit, vždy berte v úvahu její stáří a celkový stav.
Pokud potřebujete nové pneumatiky, není nutné se bát že vás to zruinuje, v mnoha obchodech jako např. v ověřeném brněnském pneu-kvalitne.cz, si vyberete něco pro všechny potřeby a hlavně všechny rozpočty.
Na pneumatiky můžete ale pro prodloužení jejich životnosti pravidelně nanášet ochranný prostředek. Existuje mnoho značek, které vyrábějí tyto roztoky, které jsou vyrobeny tak, aby chránily gumu před UV zářením a poškozením životním prostředím a odpuzovaly prach, špínu a vodu. Jen se ujistěte, že používáte roztok na vodní bázi, protože drsné chemikálie mohou urychlit proces praskání.
Jakmile začnou pneumatiky praskat, lze s nimi stále jezdit, pokud nejsou praskliny příliš velké nebo hluboké. Ale existuje houba Serpula lacrymans, která způsobuje suchou hnilobu dřeva, která umí napadat pryž na pneumatikách. Tady pomůže čistit. Udržováním pneumatik v čistotě pomůžete zabránit dalšímu šíření houby, proto pneumatiky pravidelně čistěte teplou mýdlovou vodou.