Tento víkend se naposledy představí třináctipalcová pneumatika v historii Formule 1. Svou rozličkovou jízdu zažije na Velké ceně Abú Zabí. Ve Formuli 1 se na tomto rozměru jezdilo po více než půlstoletí. Od příští sezóny se přechází na zcela nové 18palcové pneumatiky Pirelli.
Pirelli se o tomto víkendu postará o speciální nápis na bočnici všech pneumatik „Příští rok mi bude 18“. Pirelli se tímto způsobem rozloučilo s třináctipalcovými pneumatikami a zároveň se těší na nové osmnáctipalcové pneumatiky, které budou představeny v příští sezóně.
Třináctipalcové pneumatiky se používaly téměř po celou dobu existence tohoto sportu, nicméně v 80. letech 20. století byla tato velikost pneumatik v tomto sportu ustanovena jako definitivní. První třináctipalcová pneumatika Pirelli se objevila ve Velké ceně San Marina 1981, kde ji použili Derek Warwick a Brian Heaton za tým Toleman. První vítězství na 13palcových pneumatikách Pirelli přišlo o čtyři roky později, v roce 1985, díky Nelsonu Piquetovi při Velké ceně Francie, když závodil za tým Brabham-BMW.
V roce 1989 představila společnost Pirelli novou generaci 13palcových pneumatik, které se používaly až do odchodu společnosti Pirelli ze sportu v roce 1991. Pneumatiky P-Zero se samozřejmě vrátily v roce 2011, kdy se společnost Pirelli vrátila do Formule 1 jako výhradní dodavatel pneumatik. Od návratu Pirelli v roce 2011 vyrobil italský výrobce více než 400.000 těchto pneumatik, které pocházely z jeho továren v Turecku a Rumunsku.
Mario Isola, šéf oddělení F1 a automobilových závodů ve společnosti Pirelli, je pochopitelně hrdý na to, čeho Pirelli v průběhu let dosáhlo s 13palcovými pneumatikami, a je nadšený, že v roce 2022 čeká tento sport nová revoluce.
„Tento víkend bude znamenat klíčový okamžik v historii Formule 1, kdy se definitivně rozloučíme s 13palcovými pneumatikami, které byly po desetiletí součástí vrcholné části tohoto sportu. Pirelli v této éře sehrálo zásadní roli, stejně jako tomu bylo od prvního šampionátu v roce 1950. Jsme hrdí na vše, čeho bylo za ta léta dosaženo,“ řekl Mario.
„Ve společnosti Pirelli jsme se vždy zaměřovali na inovace, abychom byli cenným partnerem šampionátu. Přesvědčili jsme se o tom již v roce 2011, kdy jsme přijali první technickou výzvu, která nám byla předložena, a to vytvořit pneumatiky s vysokou degradací. Pak znovu, když jsme v roce 2014 vytvořili pneumatiky pro první hybridní vozy F1, a ještě jednou, když jsme od roku 2017 přešli na mnohem širší pneumatiky F1 – pro nejrychlejší generaci vozů, jakou jsme kdy v tomto sportu viděli.“
„Nyní, díky největší změně pravidel za poslední desetiletí, přebíráme tuto nejnovější revoluci se zcela novými pneumatikami, které se více podobají těm, které používají na silnici běžní motoristé. To znamená, že máme nejlepší šanci přenést technologie odvozené z Formule 1 do našich produktů pro silniční vozy. Je čas poděkovat 13palcovým pneumatikám za všechny emoce, které nám poskytly, protože se těšíme na novou éru s 18palcovými pneumatikami.“