Společnost Continental plánuje do konce roku 2021 uzavřít závod na výrobu pneumatik pro osobní auta a pro lehké nákladní automobily v německých Cáchách. Podle informací odborové organizace IG BCE bude mít uzavření dopad na 1.800 pracovních míst.
„Tento plán se vynořil bez jakéhokoli varování,“ uvedl Udo Bohnhof, předseda podnikové rady závodu. Společnost Continental se momentálně potýká s velkými ztrátami. Už na začátku září firma uvedla, že zpřísní již probíhající úsporná opatření a provede restrukturalizaci podniků, což by mohlo ovlivnit až 30.000 pracovních míst rozložených do více oblastí ve výrobě automobilových dílů a součástek. Divize pneumatik je však stále považována za poměrně ziskovou. Společnost vykázala 41% pokles příjmů před zdaněním (EBITDA) o 792,7 milionů USD za první pololetí roku 2020. Prodeje tak klesly 23%.
Zaměstnancům a odborům se tento krok pochopitelně příčí. „Po celá léta naši kolegové pracovali 40 hodin týdně bez náhrady mzdy a zisky z Cách pomohly financovat expanzi divize pneumatik po celém světě,“ řekl náměstek předsedy rady zaměstnanců Bruno Hickert. „A tohle má být poděkování?“ Francesco Grioli, člen výkonné rady unie, uvedl, že podle odborů tento krok není odůvodněn transformací automobilového průmyslu ani koronavirovou krizí.
Christiane Benner, místopředseda odborového svazu IG Metall a místopředseda dozorčí rady společnosti Continental dodal: „Oznámení dalšího snižování počtu pracovních míst je krátkozrakou odpovědí na ekonomické problémy. Management Continentalu musí konečně přijít s obchodní strategií zaměřenou na budoucnost. Nedovolíme, aby tato tradiční společnost byla zničena.“ Společnost Continental se k tomu zatím oficiálně nevyjádřila.
Továrnu v Cáchách, městě s téměř 250.000 obyvateli v západním Německu poblíž hranic s Belgií a Nizozemskem, otevřela v roce 1931 tehdejší nezávislá společnost vyrábějící pneumatiky Societe du Pneu Englebert, ze které se koncem 50. let stala Uniroyal-Englebert. Společnost Continental tuto společnost odkoupila v roce 1979. Podle údajů Conti je zde kapacita 8 milionů pneumatik ročně. Vyrábí se zde i úspěšné pneu s technologií SSR se zesílenou bočnicí, které mohou pokračovat v jízdě i v případě defektu.
Kvůli drastickým propadům prodejů zahájili úsporná opatření i další výrobci a dodavatelé. Například společnost Volkswagen plánuje v divizi na výrobu nákladních automobilů zrušit až 9.500 pracovních míst. Continental v budoucnu nevylučuje stěhování výroby do tzv. nízkonákladových lokalit. Je pravdou, že řada těchto opatření se projednávala už dříve, ale krize kolem Covid-19 vše značně urychlila.