Test pneumatik – od skvělých po nebrat. Auto Bild otestoval obutí pro SUV

Když se podíváte na výsledky testů Auto Bildu a dalšího německého magazínu Gute Fahrt, mohli byste nabýt dojmu, že nic jako vyloženě špatné pneumatiky dnes už neexistuje, ale to by byla chyba. Auto Bild Allrad hodnotil celkem deset vybraných pneumatik a zatímco šest dosáhlo vynikající známky, jedny vyloženě nebyly doporučeny a další pouze s výhradami.

Auto Bild Allrad, sesterský magazín známého Auto Bildu, jenž se zaměřuje především na SUV a 4×4, se zaměřil především na sortu 225/55 R17 97/101 W/Y, které jsou u kompaktních SUV nejběžnější. Recenzenti využili dvě testovací vozidla – BMW X1 a pick-up pro terénní disciplíny. Všechny pneumatiky byly podrobeny zkouškám za mokra, za sucha a v terénu.

Nejvyšším oceněním byly ověnčeny Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, jež vynikly zejména svou sportovní dynamikou, precizní ovladatelností a nejkratšími brzdnými drahami za mokra i za sucha. Kandidát firmy Goodyear byl jedním ze šesti poctených zařazením do kategorie Vynikající. Na sdíleném druhém místě se umístily hned tři pneumatiky, Continental PremiumContact 6, Hankook Ventus Prime³ a Nokian Powerproof. Menší výhrady, jako vyšší hlučnost (Nokian) nebo trakce na bahně nebo kamenité zemi (Continental), byly jediné výtky vznesené proti této trojici.

Následovaly Maxxis Premitra 5 v pořadí na pátém místě. Testerům se líbila spousta věcí, ale museli konstatovat že hlavní nevýhodou pneumatiky je slabší trakce na mokré trávě a písčitém podloží. Poslední v sekci skvěle hodnocených byly kousky Bridgestone Turanza T005, ty magazín Auto Bild Allrad považuje za pěkně vyvážené pneumatiky, i když opět se slabou trakcí na trávě.

Dvoje pneumatiky byly hodnoceny jako dobré. Proxes Sport s pneumatikami Bridgestone sdílel šesté místo, nicméně vyšší hodnocení bylo odepřeno díky zřetelně delší brzdné dráze na mokrých površích. Podle výsledků se ukázalo že další pneumatika Toyo poskytuje sice nevýraznou přesnost řízení v mokré vozovce, ale na druhou stranu bylo nutné ocenit přesné ovládání na štěrku a vysokou bezpečnost při aquaplaningu. N’Fera RU1 SUV pak zase nedokázaly oslnit při zkouškách brzdění na mokro a ukázaly vysoký valivý odpor, z pozitiv testeři z Auto Bildu vypíchli dobré jízdní vlastnosti na mokrých i suchých površích a vysokou trakci na písku a štěrku.

Cooper Zeon CS8 musely už spadnout do kategorie Doporučeno s výhradami, navzdory dobrým  charakteristikám v terénu ztrácí pneumatika Cooper body za omezenou přesnost řízení při změně směru a opožděnou odezvu při řízení v mokru a za výrazně prodlouženou brzdnou dráhu za mokra.

Poslední místo bylo vyhrazeno pro pneumatiku CST Medallion MD-01 od stejného výrobce jako Maxxis Premitra 5. Tyto gumy nejenom že nedosáhly na šestici vynikajících vzorků, ale od Bild Allrad se CST dostalo označení Nedoporučujeme. Tyto zázraky byly překřtěny na Nízkozpočtové pneumatiky z Dálného východu a nelze jiedoporučit díky značným slabinám v mokrém prostředí, včetně nedotáčivosti za mokra i a za sucha, jakož i nebezpečně prodloužené brzdné dráze za mokra. Kolonka Plusy u Medallion MD-01 zůstala prázdná.