Zima se valí do Evropy a s tím se opět blíží nákup zimních pneu. Pokud váháte mezi značkovými pneumatiky Dunlop Winter Sport 5 a Bridgestone Blizzak LM005, tedy prémiovými pneu v podobné cenové kategorii, které se umísťují na horních příčkách zimních testů, pomůžeme vám v rozhodování.
Na jedné straně tu máme Dunlop Winter Sport 5, která se může pochlubit vynikající přilnavosti k vozovce a precizní ovladatelnosti. Winter Sport 5 se dostalo adaptivního designu, který zajišťuje optimální výkon na mokru, suchu i ledu. Pneu tedy sází hlavně na neústupnou přilnavost a bezkonkurenční kontrolu.
Na opačné straně stojí impozantní pneumatika Bridgestone Blizzak LM005. Ta přichází s pokročilými směsmi pryže, které nabízejí příkladnou přilnavost na ledu a sněhu. Její jedinečný dezén je pečlivě navržen a zaměřuje se na efektivní odvádění vody a sněhové břečky.
Pro rozhodnutí si bereme jako vodítko výsledky testu zimních pneumatik ADAC 2023, ve kterém bylo testováno celkem 15 pneumatik. Níže projdeme, jak si konkurenti vedli v jednotlivých kategoriích.
Brzdění za mokra
V testu brzdění na mokré vozovce se pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 umístila na předních příčkách s pozoruhodnou brzdnou dráhou 36,6 metru. Pro srovnání, pneumatika Dunlop Winter Sport 5 potřebuje k zastavení 39,4 metru. Kratší brzdná dráha pneumatiky Blizzak LM005 tedy na mokru jasně vede. O něco lépe si vedl Blizzak také při aquaplaningu. Konzistentní náskok Blizzaku v různých ukazatelích výkonu na mokru z ní činí bezkonkurenční volbu pro řidiče pohybující se ve středoevropské mokré zimě.
Brzdění na sněhu
Včasné brzdění na zasněženém terénu je nezbytné, aby se předešlo nehodám. V testu brzdění na sněhu vykazuje pneumatika Dunlop Winter Sport 5 lepší výkon, když zaznamenala brzdnou dráhu 9,4 metru, zatímco Bridgestone Blizzak LM005 mírně zaostává s 9,9 metru. Obě hodnoty jsou ale chvályhodné.
Přilnavost na sněhu
Tady testeři měří se tažnou silou v newtonech, což poskytuje představu o tom, jak dobře dokáže pneumatika pohánět vozidlo vpřed na zasněženém povrchu. Zde opět zazářila pneumatika Dunlop Winter Sport 5, která zaznamenala tažnou sílu 258,2 N. Naproti tomu pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 vykázala sílu 237,1 N, což naznačuje, že ačkoli nabízí spolehlivou trakci, Dunlop Winter Sport 5 má o něco lepší přilnavost k zasněženému povrchu.
Brzdění na ledu
Brzdění na ledu je pro každého řidiče pravděpodobně jedním z nejnervóznějších zážitků. Schopnost pneumatiky zastavit vozidlo s minimálním prokluzem může často znamenat rozdíl mezi bezpečností a nešťastnou událostí. V tomto srovnání předvedla pneumatika Dunlop Winter Sport 5 svou zdatnost na zledovatělém povrchu a zaznamenala působivou brzdnou dráhu 20,2 metru z rychlosti 20 km/h. Na druhé straně pneumatika Bridgestone Blizzak LM005, ačkoli je sama o sobě kompetentní, potřebovala ke svému úplnému zastavení za stejných podmínek o něco delší dobu 22,1 metru. Tady tedy vede Dunlop.
Opotřebení
Rozdíl mezi pneumatikami Dunlop Winter Sport 5 a Bridgestone Blizzak LM005 z hlediska opotřebení je pozoruhodný. Pneumatika Dunlop Winter Sport 5 vykazuje chvályhodnou odolnost, když ujela úctyhodných 61 500 km, než se objevily známky výrazného opotřebení. Její robustní výkon jí zajistil chvályhodné 2. místo mezi všemi testovanými pneumatikami.
Naproti tomu opotřebení pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005 je poněkud překvapivé. Zimní Bridgestone má obecně nižší kilometrový nájezd, který zaostává o přibližně 20-30 %. Tentokrát však dosáhla nového minima, když zaznamenala pouhých 36 100 km a umístila se tak na samém konci, na 15. místě z 15 možných. Tento propastný pokles opotřebení je u tak renomované značky nečekaný a znepokojivý. Je to samozřejmě daň za přilnavost, ale i tak to znamená častější nákup nových gum.
Brzdění za sucha
Tady je to podobné. Bridgestone Blizzak LM005 získala prvenství s brzdnou dráhou 43,7 metru.Pneumatika Dunlop Winter Sport 5 zaznamenala nepatrně delší brzdnou dráhu 45,3 metru. Oboje v pohodě.
Spotřeba paliva
Pneumatika Dunlop Winter Sport 5 se spotřebou 5,5 l/100 km mírně převyšuje pneumatiku Bridgestone Blizzak LM005, která má spotřebu 5,7 l/100 km. Tento rozdíl je zanedbatelný, může mít význam jen pokud jezdíte opravdu dlouhé tratě.
Vnější hluk
Při hodnocení hlučnosti vykazují obě pneumatiky podobné hodnoty, oboje v tišším spektru. Pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 vykazuje o něco nižší hladinu hluku 73,7 dB ve srovnání s pneumatikou Dunlop Winter Sport 5 s hodnotou 74,3 dB. Rozdíl 0,6 dB je ale minimální.
Závěr odborníka
Po důkladném prozkoumání a porovnání obou pneumatik z hlediska různých parametrů shrnul expert své postřehy shrnul do následujících poznatků:
Pneumatika Dunlop Winter Sport 5 vyniká v mnoha ohledech – nabízí chvályhodný výkon na ledu, odolnost s pozoruhodnými výsledky opotřebení a je poměrně úsporná. Tato pneumatika je na tom hodně dobře pokud jde o spolehlivost a dlouhou životnost. Na druhou stranu, pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 sice přichází s o něco málo nižší cenou a zaujme svým výkonem na mokru a tišší jízdou, ale z hlediska opotřebení má silné rezervy.
Rozhodnout se je ale třeba podle komplexního výkonu pneumatiky, při celkovém pohledu na výkon, kvalitu a hodnotu obou pneumatik jednoznačně vyniká Dunlop Winter Sport 5. Proto je po zvážení všech výsledků pneumatika Dunlop Winter Sport 5 jasným vítězem.