Stále více oblíbené celoroční pneumatiky do každého počasí slibují, že si poradí s dobrým i zimním počasím, ale ne všechny to zvládají stejně dobře. Podívejte se na výsledky německého čtrnáctideníku pro automobilové nadšence Auto Zeitung, kde se věnovali testu celoročních pneumatik pro rok 2023.
Vzhledem k mírným zimám posledních let se ti, kteří nutně nežijí v Alpách nebo nejezdí zvlášť výkonným vozidlem, mohou ptát, zda celoroční pneumatiky nejsou vhodnou alternativou ke klasické kombinaci letních a zimních pneumatik. Trend celoročních pneumatik, které snášejí jak chladné zimní podmínky, tak vysoké letní teploty, ukazuje, že stále více lidí oceňuje pohodlí, které přinášejí pneumatiky, které se nemusí měnit.
Není třeba je skladovat a kupovat druhou sadu kol, vzhled a jízdní vlastnosti vozu jsou po celý rok stejné, zatímco výměna širokých letních pneumatik za často mnohem užší zimní přináší viditelnou a znatelnou změnu. Ne všechny pneumatiky jsou však samozřejmě stejně dobré. Tento test celoročních pneumatik ukazuje, které se opravdu vyplatí.
O tom, jak důležitým se tento segment v poslední době stal, svědčí v neposlední řadě fakt, že téměř všichni kandidáti jsou v této podobě na trhu teprve od nedávna a neustále přibývají novinky. Například nové pneu od společností Bridgestone a Continental nebyly včas připraveny pro test celoročních pneumatik na jaře 2023 nebo nebyly k dispozici v testovaném rozměru. Naproti tomu společnosti Pirelli a Vredestein nechaly Auto Zeitung testovat nejnovější vývojové fáze svých celoročních pneumatik ještě předtím, než byly k dispozici v obchodech.
Kromě stálic od společností Bridgestone a Continental se testovaly také pneumatiky do každého počasí od společností Pirelli, Vredestein, Firestone, Goodyear, Kléber, Michelin, Nexen a Uniroyal, které jsou rovněž ještě „čerstvé“. Francouzské duo, Michelin a technicky spřízněný Kléber, zaujaly v testu celoročních pneumatik 2023 úrovní přilnavosti, kterou nemohou nabídnout všechny čistě zimní pneumatiky.
Pouze špičkové běhouny zimních specialistů se na sněhu chovají lépe než Francouzi Michelin a Kléber. Ale na záda jim dýchá Goodyear, který překonává i očekávání na běžné celoroční pneumatiky. Firestone, Hankook, Nexen a Vredestein poskytují slušnou přilnavost, pouze hodnoty Pirelli a Uniroyal vedou ke snížení přilnavosti v zimním provozu – pneumatiky by však měly být stále dostatečné pro městský provoz.
Jak se testovalo? Testy na suchu se konaly na Contidromu u Hannoveru, na sněhu probíhaly ve Finsku na trati „Arctic Center“ provozované společností Goodyear nedaleko města Ivalo, dobrých 250 km severně od polárního kruhu. Pro testy na mokrém a suchém asfaltu se testeři vydali na mírný jih Francie na testovací dráhu „Ladoux“ nedaleko sídla společnosti Michelin v Clermont-Ferrand. Jako testovací vůz věrně sloužil VW T-Roc 1.5 TSI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, který trpělivě snášel všechny nástrahy a zátěže. I ve verzi s pohonem předních kol, kterou testeři používali, přesvědčil T-Roc při zimních testech dobrou trakcí a bezproblémovým řízením.
Zde uvádíme vítěze jednotlivých kategorií. Pro zajímavost za pomlčkou je uveden nejhůře testovaný v daném testu i s naměřenými hodnotami.
Brzdění za sucha
Firestone MultiSeason Gen 02: 34.2 m – Nexen N Blue 4Season 2: 38.5 m
Manipulace na suchu
Hankook Kinergy 4S2: 83,5 s – Kleber Quadraxer 3: 85,5 s
Brzdění na mokru
Pirelli Cinturato All Season SF2: 40,8 m – Nexen N Blue 4Season 2: 49 m
Jízda na mokru
Firestone MultiSeason Gen 02: 94,4 s – Kleber Quadraxer 3: 102,8 s
Mokrý okruh
Firestone MultiSeason Gen 02: 15,6 s – Nexen N Blue 4Season 2: 16,4 s
Přímá jízda vodou
Uniroyal AllSeasonExpert 2: 84,2 km/H – Nexen N Blue 4Season 2: 74,2 km/H
Brzdění na sněhu
Kleber Quadraxer 3: 24,9 m – Pirelli Cinturato All Season SF2: 26,5 m
Trakce na sněhu
Michelin CrossClimate 2: 2727 N – Pirelli Cinturato All Season SF2: 2442 N
Ovladatelnost na sněhu
Michelin CrossClimate 2: 51,5 s – Uniroyal AllSeasonExpert 2: 57 s
Slalom na sněhu
Michelin CrossClimate 2: 3,99 m/sec2 – Uniroyal AllSeasonExpert 2: 3,51 m/sec2
Subj. Komfort
Pirelli Cinturato All Season SF2: 12 bodů – Nexen N Blue 4Season 2: 6 bodů
Hlučnost
Pirelli Cinturato All Season SF2: 64 dB – Nexen N Blue 4Season 2: 69 dB
Valivý odpor
Pirelli Cinturato All Season SF2: 8 kg/t – Nexen N Blue 4Season 2: 10,2 kg/t
A zde jsou konečné výsledky testu:
- Goodyear Vector 4Seasons Gen 3
- Michelin CrossClimate 2
- Hankook Kinergy 4S2
- Kleber Quadraxer 3
- Pirelli Cinturato All Season SF2
- Vredestein Quatrac Pro Plus
- Firestone MultiSeason Gen 02
- Uniroyal AllSeasonExpert 2
- Nexen N Blue 4Season 2
Pneumatika Goodyear Vector 4 Seasons třetí generace přesvědčila souhrnem všech svých vlastností. V testu celoročních pneumatik 2023 Auto Zeutungu dosahovala trvale dobrých výsledků a neodhaluje žádné skutečně slabé místo. Ne tak dobrá, ale podobně vyvážená je levná pneumatika Hankook Kinergy 4S 2. Mezi nimi je Michelin CrossClimate 2 s nejlepšími známkami na sněhu i na suchu – a také s nejnižším valivým odporem. Kléber je bodově čtvrtý, je skvělý na sněhu, ale hodně slabý na mokru. Páté místo patří pneumatice Pirelli s bezkonkurenční přilnavostí na mokru, ale jen malou přilnavostí na sněhu. Následují pneumatiky Vredestein a Firestone s průměrnými výsledky, které vykazují různé individuální slabiny. Uniroyal a Nexen v této soutěži jednoznačně zaostávají – těmto celoročním pneu je třeba se vyhnout.