Výběr pneu pro elektromibily může zásadně ovlinit dojezd vozu

Při současné ceně náhradních baterií do elektromobilů, které se šplhají na statisíce, a prozatím u nás nerozšířené síti dobíjecích stanic, je třeba se zaměřit na to, jak dojezd vozu na jedno nabití co nejvíce prodloužit.

A jsou to právě pneumatiky, které mohou mít zásadní vliv na dojezd elektromobilu. Výrobci automobilů často vybavují elektromobily pneumatikami s nízkým valivým odporem, aby maximalizovali dojezd, i když často na úkor jízdních vlastností, protože tyto pneumatiky mají potom nižší přilnavost než běžné pneumatiky. Zdá se však, že se tento kompromis vyplatí.

Jak ukázala řada testů, které proběhly několikrát za sebou, zdánlivě nepatrné rozdíly v aerodynamice a valivém odporu mohou mít závažný vliv na účinnost – a tím i na dojezd.

Dokonce i malé rozdíly jsou pozoruhodné, pokud jde o dojezd. Rozdílu 10 % si řidič automobilu se spalovacím motorem pravděpodobně nevšimne. U elektromobilů však může znamenat rozdíl v použitelnosti.

Nedávný test časopisu Road & Track ukázal, že více lepivé výkonné pneumatiky snížily dojezd vozu Volkswagen e-Golf téměř o 20 %, což vede k zamyšlení, zda stojí za zlepšení jízdních vlastností.

Časopis vyměnil sériová 16palcová aerodynamická kola VW a pneumatiky Bridgestone Ecopia EP422 za 18palcová kola (s méně aerodynamickým designem) a pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S.

Model e-Golf obutý do pneumatik Pilot Sport dosáhl na smykové ploše působivé hodnoty 1,0 g oproti 0,77 g u sériové konfigurace a konfigurace s koly a pneumatikami. Ale zatímco sériový e-Golf má podle EPA dojezd cca 200 km, s lepivějšími gumami klesl dojezd pod 160 km.

Nejde jen o pneumatiky. Významnou roli při zvyšování účinnosti může hrát i konstrukce kol. Časopis Car and Driver v loňském roce zjistil, že jen použití aerodynamických krytů kol Tesla na modelu 3 zvýšilo jeho účinnost o více než 3 % – tedy asi o 16 km dojezdu.

To potvrdilo to, co Green Car Reports zaznamenal již dříve při výměně pneumatik na Chevroletu Bolt EV – a odpovídající pokles dojezdu o zhruba 10 % při použití výkonnějších gum.

Dříve byly u ekologických vozů trendem vysoké a úzké pneumatiky, ale v poslední době pomohly sladit některé protichůdné priority dezény s nízkým valivým odporem a nové směsi.

Několik koncepčních konstrukcí pneumatik také slibuje rekuperaci nebo generování energie pro využití v automobilu v budoucnosti, která je pravděpodobně vzdálená ještě mnoho let.

Pokud tedy plánujete koupit nebo vlastníte elektromobil, dívejte se po možná méně přilnavých, ale po pneu s nízkým valivým odpore, ideálně z řad určených přímo pro elektrmobily.


Images by Michelin, Pirelli, Goodyear, Nokian