Americká společnost Goodyear se málo platné dostala ve známost i díky prezentaci futurologistických a někdy až bizarních konceptů pneumatik, především na ženevském autosalonu. A letos nejen že nezklamali, ale posunuli vše na jinou úroveň. Po minulých letech, kdy představili inteligentní nebo sférické pneumatiky, se tento rok doslova nedrželi při zemi a odhalili létající gumy Aero.
Podle výrobce jde o koncept “dva v jednom” navrženém pro autonomní vznášedlová auta budoucnosti. Teoreticky by měly Aera sloužit jako běžné pozemní gumy pro jízdu na vozovce a zároveň fungovat jako “vrtule” při letovém provozu. Samozřejmě že tady je cílem spíše vyvolat diskusi a ukázat odvahu svých inženýrů, na každý pád ale tento produkt stojí za podrobnější pohled.
Hlavní technolog Goodyearu Chris Hadsell k tomu uvádí: “Po dobu více jak 120 let se Goodyear snaží až s posedlostí sobě vlastní sledovat veškeré inovace a objevy v oblasti dopravy a vytváří partnerství s průkopníky v oboru. Ve spolupráci se společnostmi, které se zabývají problémy přetížením zejména městské dopravy, jsme společně při hledání řešení obrátili svůj zrak k nebi. Tak nás naše vášeň pro inovace a nové materiály přivedla k myšlence stvořit pneumatiky, jež půjdou využít jak na tradiční vozovce, tak budou zároveň fungovat jako součást pohonného systému pro let.”
Koncept Aera zahrnuje několik styčných bodů: Multimodální design, nepneumatickou strukturu, magnetický pohon, optické snímání a umělou inteligenci.
Pojďme si jednotlivé body projít podrobněji.
Multimodální řešení: Koncept Aera počítá s multimodálním, naklápěcím rotorem. To by v tradičním režimu sloužilo k řízení, distribuci a absorpci energie jak směrem na silnici tak směrem od ní. V letovém režimu pak budou sloužit pohybu auta v prostoru. Zní to jako v Bondovky, ale prostě to jednoduchou cestou řeší otázku jak přímo ze silnice přejít k letovému provozu.
Nepneumatická konstrukce: Koncept Aera využívá nepneumatického řešení tak, aby bylo obutí dostatečně pružné pro tlumení otřesů při jízdě a zároveň dostatečně odolné aby gumy zvládly otáčky ve vysokých rychlostech nezbytných pro rotory při vertikálním letu. Opět trochu sci-fi, ale Goodyear i další vývojáři vážně pracují na bezvzdušných pneumatikách už nějaký čas. Bezvdušné pneumatiky z dnešního pohledu poletí asi až “prase bude lítat”, ale vezměte v úvahu že Goodyear už bezvzduchové pneumatiky vyvinul pro sekačky, ty úspěšně uvedl na trh a vývoj ostatních užitkových “airless” je v plném proudu.
Magnetický pohon: Aera by měly využívat magnetického pohonu pro převod bez jakéhokoli tření. Opět je třeba stát nohama na zemi a říci že do zavedení do praxe nás dělí dlouhá cesta, ale maglev (magnetická levitace) už běžně funguje v několika vlakových systémech po celém, světě.
Optické snímání: Aera by měla využívat systém odlehčených optických vláken na monitorování stavu vozovky, opotřebení pneumatik a strukturální integrity jako takové.
Umělá inteligence: Další logický krok, zatím víme že AI bude spočívat minimálně ve shromažďování a kompletaci dat.
S informacemi které jste právě přečetli tedy zkuste rozhodnout sami, jak moc reálné nebo nereálné je nasazení tohoto konceptu do výroby a případně kdy k tomu dojde. Nyní je to pro alespoň pro petrolheads téma k zajímavé diskusi.