Bezvzdušné pneu pro osobní vozidla jsou na dosah, Michelin představil téměř hotový model

Michelin a General Motors představili novou generaci technologie bezvzdušné pneumatiky pro osobní vozidla – prototyp Michelin Uptis.

Pneumatika budoucnosti byla odhalena na summitu Movin’On pro udržitelnou mobilitu. Obě společnosti také oznámily společnou dohodu o výzkumu, na jejímž základě bude prototyp přenesen do finální podoby s cílem nasazení do výroby již v roce 2024.

Michelin a GM testují prototyp Uptis prozatím ve zkušebních podmínkách na vozech Chevrolet Bolt EV. Později tohoto roku chtějí zahájit testování Uptis v reálném prostředí na zkušební flotile vozidel Bolt EV v Michiganu.

Vzhledem k tomu, že Uptis jsou gumy bez duše, průlomová konstrukce kola eliminuje celou řadu nevýhod a rizik klasických pneu:

  • Eliminuje se riziko nehod způsobených propíchnutím nebo proražením pneumatiky. Řidiči a posádky se můžou právem cítit bezpečněji.
  • Téměř nulová údržba, kterou ocení jak majitelé aut, tak provozovatelé vozových parků.
  • Značné úspory materiálu a výrobních procesů znamená velké plus pro životní prostředí. Jak díky menšímu množství nutných zdrojů na výrobu, tak na servis a údržbu.
Photo by Steve Fecht for General Motors
Jdou na to sice trochu jinak než bezvzdušné Humvee, ale koncept je podobný

Prototyp Uptis představuje významný pokrok směrem ke konceptu Michelin VISION společnosti Michelin, který byl představen na summitu Movin’On v roce 2017. Koncepce VISION představila čtyři hlavní pilíře inovace: bezvzduchové, elektronicky propojené, 3D-tisknutelné pneumatiky a 100% udržitelnost za využití zcela obnovitelných nebo bio-materiálů.

Název Uptis je zkratkou a znamená Unique Punctureproof Tire System – Jedinečný systém neprorazitelných pneumatik.

Prototyp je přepracován pro současné vozy a je vhodný i pro vozový park zítřka. Ať už autonomní, elektrická, nebo sdílená vozidla vyžadují téměř bezúdržbový provoz, aby mohla naplno využít své provozní možnosti.

Uptis nabízí průlomová vylepšení v architektuře a kompozitních materiálech, které umožňují Uptisu nést hmotnost vozu i při rychlé jízdě.

Tyto inovace by měly zajistit, abychom se mohli zbavit závislosti na stlačeném vzduchu a slibují úspory na životním prostředí. Přibližně 200 milionů pneumatik po celém světě je každý rok předčasně vyřazováno v důsledku defektů, poškození způsobeného nekvalitní vozovkou nebo nesprávného tlaku vzduchu. To je pětina všech gum.

Jak už bylo řečeno, obě firmy by byly rády kdyby se tyto gumy staly mainstreamem už v roce 2024, čili za pět let. I když budeme předpokládat, že každá technologická novinka má zpočátku vysokou cenovku, nejsme daleko od toho vyzkoušet si něco nového na vlastní kůži.

 

Photo by Michelin and Steve Fecht for General Motors