F1 dostane chytré a větší pneu v roce 2021, zvětšuje i F2 a NASCAR

Mezinárodní automobilová federace rozhodla o zavedení standardizovaného systému monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) ve Formuli 1 v roce 2021. Chce tak docílit zlepšení kontroly tlaku pneumatik a zajistit, aby týmy netlakovaly níže, než stanovuje oficiální dodavatel pneumatik Pirelli.

Dodavatel monitorovacího systému pro sledování teploty a tlaku ještě není znám, FIA už ale vyhlásila výběrové řízení na TPMS s uzávěrkou 30. srpna. TMPS ale nebude jedinou změnou, italská značka Pirelli chce v roce 2021 také kompletně nahradit stávající 13 palcová kola 18 palcovými.

Zdá se vám to jako velký skok? Pak vězte, že s trochou nadsázky jde o jen návrat ke kořenům, protože do roku 1992, když ještě dodával Goodyear, byly takto velké pneumatiky u monopostů běžné. Osmnáctky jako první obují Ferrari, Mercedes a Renault už v září tohoto roku pro testovací účely.

Ve stejný rok, tedy 2021, proběhne změna z 15” na 18” také u závodů NASCAR, kde je exkluzivním dodavatelem Goodyear. O celý rok dříve ale Pirelli zavede osmnáctky v sérii F2.

Se změnou směrem k 18 palcům laškuje Pirelli už od roku 2015, kdy začali experimentovat s většími ráfky, ale nižším profilem samotné gumy.

Rozhodnutí o dodavateli systému TMPS, který vlastně ze standardních pneu udělá gumy chytré, padne do 4. října. Pirelli chce získat prototypovou verzi chytrých pneu do 15. listopadu, aby v prosinci mohli už testovat. Jedním z přínosů novinky má být zpřístupnění údajů o teplotě a tlaku pneu federaci FIA a zároveň i týmům, to vše ve standardizovaném formátu a na stejné úrovni přesnosti. Samozřejmě to pořadatelům usnadní identifikaci pneumatik a monitorování jejich využití.

Jeden z prototypů senzorů pro F1

Smlouva s dodavatelem bude uzavřena do konce sezony 2023, FIA si navíc ponechá možnost prodloužit dohodu o další dva roky.

A TPMS nebude odesílat jen data týkající se tlaku v pneumatikách, ale bude také sledovat teplotu ráfku, teplotu vzduchu uvnitř pneumatiky a teplotu vnitřní kordové vrstvy gumy. Senzor bude muset vážit maximálně 60 gramů, mít minimální životnost 5.000 kilometrů a musí splnit kritéria mobilního využití a přežít zacházení typické pro skladování pneumatik F1.

Images by Pirelli & C. S.p.A and The Goodyear Tire & Rubber Company