Goodyear využívá odpad z rýže pro výrobu pneumatik

Společnost Goodyear se již delší dobu snaží zavádět materiály šetrnější k přírodě a nyní pokročila s použitím siliky využívající uhlíku z rýžových slupek, kterou vyvíjí jako bio-alternativu k tradičnímu křemičitému silikonu.

Výrobce zahájil výrobu pneumatik z rýže ve svém závodě v Pulandianu v Číně už v roce 2015 za použití oxidu křemičitého dodávaného společností Yihai Food and Oil Industry.

Už ve své zprávě o společenské odpovědnosti za rok 2018 Goodyear uvádí, že zavedli zmíněnou RHA (rice husk ash) siliku už v několika výrobních závodech po celém světě a nyní jsou připraveni jít ve svém úsilí o další krok dál. “Úzce spolupracujeme s našimi dodavateli, abychom prozkoumali další možnosti používání RHA siliky a stanovili jsme si cíl, že v následujících dvou letech její využití zdvojnásobíme,” uvedl Goodyear ve svém prohlášení.

V oblastech zpracovávajících rýži jsou stovky milionů tun jejich slupek vážný problém. Často se spalují a ze zbytků po spalování (na snímku) se nyní vyrábí bílá silika, která se používá v pneumatikové směsi

Čínské automobilové technologické a výzkumné středisko provedlo v loňském roce podrobnou analýzu životního cyklu RHA siliky, aby určilo její dopady na klima. Středisko zjistilo, že v době mezi výsadbou a sklizní rýže je z atmosféry odfiltrovámo více CO2, než je později vytvořeno během procesu výroby siliky. “Ve skutečnosti na každý kilogram RHA siliky použité v našich pneumatikách připadá 0,82 kg CO2, o kterých je naše atmosféra lehčí,“ uvedla společnost.

Uhlík z rýže se na výrobu siliky využívá již několik let, ale teprve nedávno byla vyvinuta technologie pro zpracování RHA ve kvalitativně náročné výrobě pneumatik.