Padají rekordy výměny kol v F1, jaké je tajemství času 1,88 vteřin?

Stačí mrknout a je to pryč. V posledních několika týdnech se hned několikrát blýskla špičková technologie F1 ve spojení se starou dobrou ruční prací a přepisovaly se rekordy v rychlosti zastávek v boxech.

Na britské Grand Prix v Silverstonu v polovině července se Red Bullu podařilo vyměnit čtyři kola automobilu Pierra Gaslyho za neuvěřitelných 1,91 sekund.

A koncem minulého měsíce, na německé Grand Prix v Hockenheimu, přepisovali historii znovu, když opět tým Red Bull zvládnul přezout monopost vítěze závodu Maxe Verstappena v rekordním čase za šílených 1,88 vteřin.

\"\"

Průměrný čas strávený v boxech se při přezouvání pohybuje kolem tří sekund. \“Je to taková rychlost, že kolikrát ani nestačíte všimnout chlapů, jak vám ty kola mění,\“ řekl k rekordu Gasly. \“Jen se soustředíš na světlo (které signalizuje jezdcům, že můžou znovu vystartovat) a přitom už šlapeš na plyn. Ze strany mechaniků jde o neuvěřitelně skvělý výkon.\“

Dol této sezony platil rekord 1,92, který držel také Red Bull z Velké ceny Ameriky v roce 2013, když měnili kola na voze australského jezdce Marka Webbera. Na stejný čas si sáhli také u Williamsu na evropské Grand Prix 2016 v Ázerbájdžánu, kde za volantem seděla brazilská hvězda Felipe Massa.

\"\"

\“Jít pod dvě sekundy už je velmi obtížné, protože se dotýkáme hranice lidských možností,\“ řekl sám šéf Red Bull Christian Horner. \“Je to jako sprint na 100 metrů. Stále ten rekord lze překonat, ale každý pokrok už je nepatrnější a nepatrnější.\“

Zajímavé je, že zajet do boxů nebylo vždy možné. Poprvé toho využil tým Brabham v sezóně 1982 v srpnu na rakouské Grand Prix. V té době trvala výměna pneumatik zhruba sedm sekund, ale automobily byly samozřejmě také zároveň tankovány, takže pit stop zabral celkem asi 15 sekund.

\"\"

Tankování uprostřed závodu v F1 bylo ale v letech 1984 až 1994 zakázáno, především z bezpečnostních důvodů, a znovu od roku 2010, hlavně z finančních důvodů. Nyní týmy zastavují v boxech jen na výměnu kol alespoň jednou za závod, v dešti častěji.

A svou roli sehrává také Pirelli. \“Díky novým typům pneumatik jedete mnohem rychleji, takže pokud jste v pit lanu ztratili 20 sekund, stále to můžete dohnat na trati,\“ řekl šéf Red Bullu Horner. Nyní je zkrátka cílem získat v boxech trochu času, být tam rychlejší než soupeř, a tím získat rozhodující výhodu na trati, kde se předjíždění stává ve většině závodů stále větším luxusem. \“Takže si musíte vybrat na návštěvu boxů ten pravý čas a udělat to co nejrychleji,\“ doplňuje Horner. \“Musíme být schopni se 100% spolehnout na ty, kteří to provádějí. Každou zastávku se zapojí asi 25 lidí a každý musí pracovat dokonale synchronizovaným způsobem.\“

\“Řidič musí zastavit přesně na správném místě, zařízení musí běžet hladce a mechanici musí být v naprosté harmonii,\“ samozřejmě aby vyšroubovali matice, odstranili stará kola, namontovali nová a zašroubovali matice zpět. V roce 2010 trvala zastávka zhruba 4 sekundy a velmi rychle se to snížilo na polovinu. \“Od zákazu tankování jsme se začali plně soustředit na rychlost výměny pneumatik,\“ dodal Horner.

\"\"

Stěžejní pro zkrácení časů byl pochopitelně také vývoj v oblasti technologií. Například týmy zdokonalily elektrické pistole používané ke šroubování. \“Technické vybavení hraje samozřejmě klíčovou roli, ale lidský faktor je ve zkracování dob mnohem důležitější,\“ trvá na hodnotách šéf Red Bullu. A jaké je tedy tajemství úspěchu energií nabité stáje? \“Je to trénink, trénink a zase trénink. Je těžké to vyjádřit početně, ale mechanici trénují téměř každý den v továrně a samozřejmě v pátek, sobotu a neděli během Velké ceny.\“

Images by Pirelli Motorsport