Revoluce v auto audiu, Conti představil hudbu bez reproduktorů

Společnost Continental a audio specialista Sennheiser představili na veletrhu CES 2020 v Las Vegas zvukový systém pro automobily bez reproduktorů. Unikátní systém naplní interiér vozidla zvukem pomocí Sennheiser technologie AMBEO 3D a systému Ac2ated Sound vytvořeného v Continentalu.

Tento inovativní koncept společnosti Continental zcela opouští konvenční technologii reproduktorů a namísto toho k tvorbě zvukových vibrací využívá vybrané povrchové plochy v interiéru vozidla, které fungují jako membrány reproduktorů. V kombinaci s audio softwarem AMNEO Mobility společnosti Sennheiser tento koncept dosahuje 3D zvukové reprodukce, která obklopuje cestující ze všech stran. Ve srovnání s běžnými zvukovými systémy umožňuje Ac2ated Sound snížení hmotnosti a prostoru až o 90 procent stávajících řešení. Takže systém nejen že produkuje nejvyšší kvalitu zvuku, ale je také dokonale vhodný pro elektrická vozidla, kde je velkou prioritou úspora místa a hmotnosti.

„Pro vývoj Ac2ated Sound jsme shromáždili velmi odborné znalostí v oblasti akustiky, infotainmentu a designu vozidel. V Sennheiseru jsme našli audio experta, který nám pomohl vylepšit náš průkopnický audio systém,“ řekl Helmut Matschi, člen výkonné rady a šéf sekce Vehicle Networking and Information ve společnosti Continental. „Společně jsme vyvinuli audio systém, který vytváří špičkový zvuk vycházející doslova odnikud. Ac2ated Sound navíc šetří prostor a hmotnost, což napomáhá naplňovat ideu udržitelnosti, a to je hudba pro naše uši.“

Podobně nadšení jsou i u Sennheiseru. „Těší nás, že můžeme přinést naše odborné znalosti a software AMBEO Mobility do projektu Ac2ated Sound společnosti Continental,“ komentuje Dr. Andreas Sennheiser, generální ředitel společnosti Sennheiser. „Pomohli jsme kalibrovat a doladit kvalitu zvuku tak, abychom vytvořili zcela pohlcující a přirozený zvukový zážitek, který otevírá nové zvukové perspektivy a možnosti.“

Další z rodiny Sennheiserů, bratr Andrease a Co-CEO firmy Daniel Sennheiser, dodal: „Naše unikátní zvuková řešení AMBEO přinášejí maximální kvalitu při zachycování, zpracování a přehrávání zvuku. Zásadní je, že schopnost vychutnat dechberoucí pohlcující zvuk nevyžaduje specifické zdroje 3D zvuku – prostorový algoritmus AMBEO Mobility může proměnit jakýkoli stereo materiál v pohlcující zážitek. Patentovaný algoritmus pomocí inteligentní analýzy obsahu remixuje zvuk, aby poskytl emocionální zážitek a vtáhl posluchače do hudby.“

Tvůrci této novinky se inspirovali technologií klasických strunných nástrojů, které používají své dřevěné tělo jako rezonanční komoru. Podobně jsou v novém systému využity různé části interiéru vozidla se specifickými povrchy. Výsledkem je mimořádně přirozený zvukový zážitek pro cestující, kteří se mají cítit, jako by seděli v koncertním sále, obklopeni přirozeným zvukem. Navíc ve srovnání s konvenčními reproduktorovými systémy má zvukové řešení mnohem nižší hmotnost a eliminuje výrazně objemné reproduktory. Pro srovnání: Konvenční audiosystémy s vyšším výkonem mohou vážit až 40 kilogramů. Použitím již existujících povrchů Ac2ated Sound výrazně šetří místo. Na rozdíl od stávajících konvenčních systémů na trhu dosahuje snížení objemu o 75 až 90 procent.

Na interiérové povrchy bude připojen tento exciter, což je rezonátor, neboli reproduktor bez membrány

Neviditelná zvuková technologie zároveň dává návrhářům a výrobcům vozidel svobodu více pracovat s interiérem automobilu, protože se již nemusí zaměřovat na umístění velkých kulatých reproduktorů zabírající cenný prostor. U zvuku Ac2ated Sound je mnoho tradičních komponent zbytečných, protože povrchy ve vozidle vibrují stejně jako membrány reproduktorů. Pro reprodukci bude využíváno částí jako je obložení sloupku čelního okna, obložení dveří, obložení střechy a zadní odkládací prostor, které vydávají zvuk v různých frekvenčních rozsazích.

Určitě bude zajímavé sledovat, jak se excitery Continentalu poperou s frekvenčním rozsahem, protože známé rezonátory tohoto typu mají většinou zvládnuté pouze středy a hlubší basy a ostřejší výšky jim chybí. Nezbývá, než si počkat na výsledky testů v ostrém provozu.

 

Images by Continental AD