Při nedávné Velké ceně Ázerbájdžánu formule 1 byly zaznamenány hned dva stejné defekty poruchy pneumatik, které postihly Maxe Verstappena a Lance Strolla. Oba jezdci utrpěli v závodě v Baku explozi levé zadní pneumatiky a původní teorie ukazovaly n a příčinu v podobě perforace o úlomky na dráze.
Tuto teorii podpořila skutečnost, že během vyvěšení červené vlajky, kterou vyvolal Verstappenův incident, byly na pneumatikách ostatních vozů zpozorovány prořezy. Ve snaze zjistit, co se stalo, odletěla společnost Pirelli s poškozenými pneumatikami zpět do své milánské centrály, aby je podrobila podrobné analýze ve svých laboratořích.
Nyní vydala italská pneumatikářská společnost prohlášení, v němž tvrdí, že poruchy nebyly způsobeny výrobní vadou, opotřebením ani delaminací.
Pirelli uvádí: Při této analýze byly zohledněny také pneumatiky, které v závodě používaly ostatní vozy a které měly najeto stejný nebo vyšší počet kol než ty, které byly poškozeny. Testovacím procesem bylo zjištěno, že na žádné z pneumatik nebyla zjištěna výrobní ani kvalitativní vada, ani známky únavy nebo delaminace. Příčiny obou poruch levých zadních pneumatik na vozech Aston Martin a Red Bull byly jasně identifikovány. V obou případech se jednalo o obvodový zlom na vnitřní bočnici, který může souviset s provozními podmínkami pneumatiky, přestože byly dodrženy předepsané startovní parametry (minimální tlak a maximální teplota).
Jinými slovy, chyba není v pneu, ale v tom, v jakých podmínkách byly provozovány.
Na základě této analýzy předložila společnost Pirelli svou zprávu asociaci i týmům. FIA a Pirelli se dohodly na novém souboru protokolů, včetně již rozeslané aktualizované technické směrnice pro sledování provozních podmínek a během závodního víkendu zváží další opatření.
Jako jediný dodavatel pneumatik pro F1 čelila společnost Pirelli kritice i v minulosti. V roce 2020 vyhrál Lewis Hamilton Velkou cenu Británie na třech kolech poté, co se mu v posledním kole rozpadla pneumatika, a Max Verstappen odstoupil, když mu v polovině závodu v Imole praskla pneumatika. Ani v roce 2021 nebyli jezdci po testování spokojeni se směsí. Hamilton pokračoval, že jsou „o tři kila těžší a o sekundu na kolo horší“, a dá se říci, že problémy eskalují.