Goodyear tvrdí, že do 8 let máme bezvzduchové pneu na trhu

Společnost Goodyear stejně jako její velcí konkurento hovoří o bezvzduchových pneumatikách již řadu let. Stalo se to folklórem, vidíme prototypy, ale koncový výrobek schopný jízdy stále nikde. Nyní má pro nás Goodyear i termín do kdy vychytá všechny mouchy a bude pneu masově vyrábět: Bude to do roku 2030.

Zástupci firmy to uvedli na nedávné tiskové akci, na které poukázali na pokrok společnosti v této oblasti technologií. Na akci konané na své zkušební dráze v Lucemburku společnost Goodyear uvedla, že usiluje o to, aby její bezvzduchová technologie byla schválena ministerstvem dopravy, a zároveň připustila, že tento cíl je vzdálen ještě několik let.

„Cílem je vyrobit první 100% udržitelný materiál a bezúdržbovou pneumatiku na trhu do roku 2030,“ uvedl v tiskové zprávě Michael Rachita, hlavní programový manažer společnosti Goodyear pro nepneumatické pneumatiky.

Bezvzduchové pneu testované na vozu Tesla Model 3

Goodyear ještě uvedl, že už testuje své bezvzduchové pneumatiky po celém světě na svých zkušebních polygonech.

A protože klasické pneumatiky v nejbližší době z trhu rozhodně nezmizí, Goodyear se již teď zaměřuje na oblasti jejich nasazení, podle nich bezvzduchové modely nabízejí nové příležitosti ve světě rychle se měnících dopravních technologií. Prozatím jsou na doručovacích robotických vozidlech a plánují se pro autonomní dopravu.

„Vzhledem k tomu, že se mění představy o dopravě, je na čase, aby se podobným způsobem změnily i představy o pneumatikách,“ uvedl Goodyear a mezi výhody bez vzduchových pneumatik zařadil bezúdržbový provoz, vyšší komfort při přepravě těžkých nákladů a spolehlivost.

To podle ní platí zejména pro aplikace autonomních vozidel a dopravy jako služby, zatímco bezvzduchové modely sníží objem odpadu spojeného s pneumatikami – tím, že nebudou předčasně vyřazovány kvůli problémům, jako je defekt.

Konstrukce bezvzduchové pneumatiky Goodyear se skládá ze tří částí: Z běhounového pásu, který zahrnuje běhoun, spojovacího pásu a kola. Spojovací pás je podle vysvětlení nejdůležitějším prvkem, protože v kombinaci s běhounovým pásem udržuje hmotnost vozidla a dodává pocit pneumatiky. Tento prvek je také největší slabinou současných prototypů a řeší jej i zatím patrně nejpokročilejší pneu tohoto typu Michelin Uptis. Tak snad v 2030.


Images by Goodyear Tire & Rubber Company