Continental stanovuje pravidla pro využití umělé inteligence. Jejich etický kodex by měl sloužit i ostatním výrobcům

Umělá inteligence (AI) je pro mobilitu stále důležitější. Přináší ale řadu morálních dilemat, která je třeba rozhodovacím mechanismům vštípit. Například v případě detekování nehody, má AI změnou směru jízdy ochránit řidiče, nebo chodce? To jsou velmi složité otázky a proto společnost Continental nyní vyvinula etický kodex pro používání takových systémů se samoučením. „Umělá inteligence může a musí být naprogramována a používána pouze v souladu s jasnými etickými principy,“ vysvětluje Dirk Abendroth, vedoucí technologického oddělení společnosti Continental Automotive.

„Inteligentní algoritmy hrají v automobilovém průmyslu obrovskou roli, například v případě autonomního řízení. Jako technologická společnost jsme zodpovědní za to, že veškerý náš vývoj produktů a interní procesy jsou v souladu s etickými standardy. Proto musí být rozhodování na základě umělé inteligence vždy nediskriminační.“ Etický kodex odpovídá mezinárodním předpisům, jako jsou etické pokyny EU pro důvěryhodné AI. Vztahuje se na všechny oblasti po celém světě a slouží jako průvodce pro všechny spolupracující partnery společnosti.

Detekce chodců a vyhodnocování jejich pohybu je jedním ze systémů, které Conti vyvíjí

Ten to zcela nový regulační rámec se zaměřuje na průhlednost rozhodnutí počítače i na bezpečnost dat. Pokud počítače převezmou klíčové pracovní úkony, je základním předpokladem jejich zavedení to, že lidé porozumí tomu, jak takový samoučící systém funguje. Odkud jsou data sbírána? Jaké kroky vedou k jakým akcím? Jak jsou data ukládána?

Ve vnitřních procesech firmy, například v oblasti řízení lidských zdrojů, jsou už v provozu pracovní procesy, které zahrnují použití umělé inteligence. Jsou ale v souladu s ostatními předpisy Continentalu, například s předpisy které se týkají rovnosti přístupu? Takové otázky jsou zásadní i pro utváření mobility budoucnosti a stanovení pravidel.

Bez umělé inteligence je dnes stále více každodenních činností nepředstavitelných: Hlasovými asistenty v chytrých telefonech počínaje, diagnostickými metodami v lékařském sektoru pokračuje a navigačními aplikacemi konče. Continental spoléhá na umělou inteligenci pro celou řadu svých produktů. Patří sem kamerové asistenční systémy pro řidiče s rozpoznáváním objektů, asistenční systémy pro zatáčení a rozpoznávání gest jako prostředek komunikace mezi lidmi a vozidly. Takové systémy s funkcemi AI jsou schopny zpracovávat obrovské množství dat téměř v reálném čase a dosahovat lepších výsledků při každém obdržení nové informace.


Images by Continental AG