Pokud vaše auto teď delší dobu stálo, určitě se vám vyplatí zkontrolovat pneumatiky, abyste se ujistili, že můžete znovu bezpečně vyjet.
Co byste měli podle odborníků z Pirelli udělat?
- Vizuální kontrolu pneumatik, aby se zjistilo, zda nedochází k prasklinám nebo deformacím způsobeným stojícím vozem nebo povětrnostními podmínkami. Zkontrolujte také poškození, řezy, otěry a vyboulení pneumatik a ujistěte se, že jsou uzávěry ventilů těsně dotažené.
- Bude potřeba udělat kontrolu tlaku v pneumatikách a nezapomeňte zkontrolovat i rezervu. Pokud nemáte orientační manometr, objednejte se raději u prodejce pneumatik s profesionálním monitorovacím zařízením. Správný tlak je nutný nejenom pro optimální výkon, ale především pro bezpečnost a také pro správný valivý odpor, díky čemuž můžete předejít zvýšené spotřebě paliva. Hodnotu tlaku určenou pro vaše pneu naleznete v instrukcích od prodejce vozu, ale u běžných vozů se pohybuje kolem 2,2 až 2,4 baru. Maximální tlak pneu bývá k nalezení také na samotné pneu.
- Opotřebení vzorku pneumatik musí být nad zákonným limitem 1,6 mm hloubky dezénu. To lze zkontrolovat pomocí hloubkoměru dezénu. Měřte vždy v jedné z hlavních drážek pneumatiky a měřte ještě v dalších šesti bodech poblíž hrany pneumatiky. Pokud nemáte hloubkoměr a vaše pneu má TWI pásek (Indikátor opotřebení běhounu), lze provést provizorní měření pomocí jeho kontroly. Pouze pokud je hlavní drážka a všech šest krajních měření v normě, pak je pneumatika na zákonném minimu.
- Když vůz stojí delší dobu, věnujte zvýšenou pozornost případným vibracím volantu. Pokud tyto nezvyklé vibrace nezmizí po několika prvních kilometrech, nechte si auto co nejdříve prohlédnout odborníky, může se jednat o vážnou závadu.
- A pokud jste odstavili auto před 31. březnem a je stále na zimních pneu, je pochopitelně nutné přezout na letní gumy, teploty nižší než 7 °C už opravdu neočekávejte.
Images by Pirelli & C. S.p.A.