Od zavedení označení Elect pro gumy určené pro elektrovozy a hybridy v roce 2019, se výrobci automobilů stále častěji rozhodují pro tuto technologii a vybírají si na své tovární elektromobily pneu Pirelli.
To potvrzuje zrychlování trhu směrem k elektrifikované mobilitě, ale také to, jak výrobci automobilů považují pneumatiky Pirelli Elect za pneumatiky s nejvhodnějšími vlastnostmi pro své elektromobily.
Jako například koncept Audi A6 Avant e-tron, vystavený ve stánku Pirelli na veletrhu „Tire Cologne“, který je vybaven pneumatikami s technologií pro elektrifikované vozy. Pirelli dosavadní výsledky prodejů vedou k odhadu, že již v roce 2022, tedy tři roky před plánovaným termínem, dosáhne svého cíle podílu na trhu s elektromobily vyšší třídy, který bude přibližně 1,5krát vyšší než podíl na trhu se spalovacími vozidly kategorie Premium/Prestige.
Při vývoji pneumatik Elect se výrobce zaměřil na některé specifické vlastnosti, aby pneu splňovaly technické specifikace vyžadované u elektrických a hybridních vozidel. Zejména jde o životnost baterie. Pro pneu to znamená, že valivý odpor pneumatik pro elektromobily musí být co nejnižší, aby byla zajištěna co nejnižší spotřeba energie. Pneumatiky Pirelli s technologií Elect optimalizují životnost baterií díky svému nízkému valivému odporu.
Pak jde o okamžitý točivý moment. Ve srovnání s konvenčními spalovacími motory přenášejí elektromobily na kola okamžitý točivý moment. Aby se tento výkon přenesl na pneumatiky bez nadměrného opotřebení, mají pneumatiky Elect specifickou směs, která zajišťuje okamžitou přilnavost.
Pak se zohledňuje hmotnost. Vzhledem k hmotnosti baterií mají elektromobily jedinečné vertikální rozložení hmotnosti. To značně zatěžuje pneumatiky ve všech fázích jízdy. Pneumatiky Elect jsou speciálně vyvinuty tak, aby tuto hmotnost unesly díky optimální kombinaci materiálů, uspořádání, designu a správné deformaci konstrukce zvyšující kontrolu nad výkonem vozidla.
Hlučnost: pneumatiky jsou vybaveny systémem pro řízení hluku, který je v souladu s požadavky na hlučnost. Tato vozidla jsou tichá. Pneumatiky tedy musí tuto vlastnost doplňovat, aby zvýšily jízdní komfort. Pneumatiky Elect mají optimalizovaný vzorek běhounu a konstrukci, které minimalizují hluk při jízdě, a pomáhají tak elektromobilům k tichému pohybu.
Pierangelo Misani, senior viceprezident společnosti Pirelli pro výzkum a vývoj a kybernetiku to komentuje: „Technologie a udržitelnost jsou pilíře, na kterých je založena práce společnosti Pirelli v oblasti výzkumu a vývoje. Díky stále inovativnějším technologiím podporujeme přechod výrobců automobilů k ekologičtějším vozidlům s pneumatikami odpovídajícími jejich výkonu. Udržitelnost však najdeme i v našich vlastních produktech, a proto zvyšujeme procento obnovitelných a recyklovatelných materiálů v samotných pneumatikách, abychom podpořili oběhové hospodářství v celém výrobním cyklu, od surovin až po konec životnosti.“
P Zero, Cinturato, Scorpion a Winter pro elektromobily
Letní, zimní a celoroční pneumatiky z řad P Zero, Scorpion a Cinturato, vyvinuté s využitím technologie Elect, si už vybrali přední výrobci automobilů. Pneumatiky P Zero byly vyvinuty na míru například pro Porsche Taycan, včetně pneumatiky P Zero Winter.
Inženýři společnosti Pirelli vytvořili také specifické verze pneumatik Cinturato a P Zero pro vysoce výkonné varianty řady e-tron značky Audi a Mercedes-Benz EQ, stejně jako pneumatiky Scorpion pro nejnovější modely SUV. Podobně je tomu u Volva a BMW; německý výrobce si vybral pneumatiky Pirelli P Zero pro svůj nový model iX i pro X5 xDrive45e Plug-In Hybrid.
Specifické pneumatiky z řady Scorpion byly vyrobeny také pro firmu Rivian ze Spojených států, která vyrábí elektrická SUV. Rovněž z Ameriky pochází Lucid Air, první vůz, který používá nové pneumatiky Pirelli P Zero Elect s vysokým indexem nosnosti, označené nápisem „HL“.
Vybrané modely čínských výrobců vozů Nio a Link & Co rovněž používají pneumatiky P Zero a Scorpion Elect. Jde tedy o důkaz, že řada Elect je vysoce kvalitní.