Mistrovství světa Moto dvojek a Moto trojek se tento víkend vrací do akce po více jak čtyřměsíční přestávce. Dunlop je na to pochopitelně připraven.
Jezdci Moto2 a Moto3 mohli letos změřit síly pouze jednou, a to na úvodním závodu sezony na Grand Prix Kataru začátkem března, které se stihlo zajet těsně před zavedením omezení cestování a hromadných akcí v reakci na pandemii COVID- 19.
Oba šampionáty se nyní vracejí závodem na Circuito de Jerez v Andalusii na Velké ceně Španělska dne 19. července, kdy se jede první polovina kvalifikací. Další část se pojede na stejné trati 26. července. Tetsuta Nagashima (Red Bull KTM Ajo) po minulém vítězství vede Moto2 a Albert Arenas (Aspar Team Gaviota) vede Moto3, ale jako vždy se očekává, že obě třídy v Jerezu zamíchají pořadím.
Role výhradního dodavatele pneumatik pro obě kategorie se opět ujímá Dunlop. Výrobce pneu si uvědomuje. že návrat na okruhy po dlouhé a nelehké přestávce bude náročný pro všechny. Stephen Bickley, vedoucí inženýr pro závody, vysvětluje: „Se všemi neznámými a nejasnostmi ze současné situace chceme pro všechny zúčastněné udělat vše co nejjednodušší. V Moto2 jsme v Kataru představili větší přední pneumatiku, která se pohybovala od 120/75R17 do 125/75R17 a byl to okamžitě úspěch. Na tom chceme stavět v Jerezu, kde jsme v loňském roce debutovali také větší zadní pneumatikou. Nová přední ve verzi 2020 je velmi dobrým parťákem pro touto zadní pneumatiku a týmy zjišťují, že tyto gumy pomáhají zajíždět stabilnější časy.“
V Kataru bylo na přední pozice na roštu třeba zajet čas o 0,6 km/h rychlejší než v předchozím roce a o 5 km/h rychlejší, než v debutovém roce Moto2 před deseti lety, což jasně ukazuje na neustálé zvyšování tempa v této vysoce konkurenční kategorii.
Výrobce se bude v Jerezu muset vyrovnat ale i s jiným faktorem, a to s okolními teplotami až 40 °C, což je obrovský skok ve srovnání s loňským maximem kolem 26 °C. Přesun závodu od začátku května do poloviny konce července výrazně změnil povětrnostní podmínky a je pravděpodobné, že se stane jedním z nejžhavějších závodů sezóny pod španělským sluncem.
Týmy Moto2 budou mít na výběr ze střední a tvrdé směsi pro přední kolo a pro zadní vyberou ze střední a středně-tvrdé směsi. Očekává se, že střední specifikace budou nejoblíbenější volbou na obou kolech, ale týmy se mohou rozhodnout využít toho, že tvrdá přední pneumatika by mohla těžit z větší stability při vyšších teplotách v četných úsecích, kde se intenzivně brzdí.
Bickley zmiňuje především Jerezskou třetí a čtvrtou zákrutu, což jsou dvě ostré levotočivé zatáčky označované jako nejnáročnější úsek 4,4 km dlouhé tratě. „Jedná se o okruh s převahou pravých zatáček, což znamená, že i když vygenerujete hodně tepla a energie v zatáčkách 3 a 4, nemá to na gumy negativní dopad, protože je po většinu kola jedete po druhé straně. Proto jsme vybrali směsi s technickými parametry, které se osvědčily při vypořádávání se s teplem, prudkými zatáčkami a úseky s vysokou trakcí a intenzivním brzděním.“
Jezdci v kategorii lehčích Moto3 si tuto sezonu mohou zvolit na přední kolo měkké nebo střední pneu a na zadní měkké nebo tvrdé. Očekává se, že v Jerezu budou určujícím faktorem volby především osobní preference každého jezdce, přičemž své výhody budou mít jak tvrdší, tak měkčí směsi. Gary Purdy, servisní inženýr závodu, k tomu říká: „V Moto3 je to všechno o výběru jezdce. Někteří budou dávat přednost stabilitě tvrdších směsí, ale jiní budou chtít využít lepší přilnavost měkkých pneumatik.“
Pro českého diváka jsou závody v Jerezu zajímavé také tím, že náš jezdec Filip Salač je po prvních jízdách v Moto3 na skvělém pátém místě.