Soud rozhodl, že Goodyear musí platit milionové odškodné za smrt řidiče

Okresní soud v Louisianě uložil společnosti Goodyear Tire & Rubber Company k úhradě 6,73 milionu dolarů v návaznosti na úmrtí řidiče popelářského vozu v městečku Plaquemines Parish v Louisianě. Goodyear podle poroty pochybil v tom, že neposkytl dostatečné varování o možnostech a příčinách vzniku praskliny na boční části pláště při nahuštění podhuštěné pneumatiky.

\"\"

Před pěti lety, 5. února 2014, se Elwood Breaux Jr. a jeho spolupracovníci rozhodli dofouknout pneumatiku G182 poté, co si všimli, že má nižší tlak. Když následně praskla boční stěna, Breaux zrovna držel pneumatiku ve svislé poloze. Síla vzduchu unikajícího z proražené bočnice ho odvrhla dozadu a utrpěl vnitřní zranění na hrudi a břiše. \"\"Breaux byl převezen do nemocnice, kde zemřel na následky zranění o 28 dní později.

10. září tohoto roku soudce Michael Clement rozhodl, že Goodyear nesplnil svou povinnost varovat řidiče a jeho spolupracovníky o možném nebezpečí vzniku poškození na pneumatikách a také že neinformoval, jak zranění předejít. Clement nařídil Goodyearu, aby zaplatili 6,73 milionu dolarů vdově po zesnulém a jejich šesti dětem a dalších 481.075 dolarů obci na odškodnění spolupracovníků.

Nicméně soudce sám uznal, že varování o možném vážném zranění v důsledku selhání pneumatiky na pneumatice vyražena byla, ale vadilo mu, že písmo bylo ve stejné barvě jako sama pneumatika. Varování byla také na zadní straně faktury a v přiloženém letáku s povinnou informací o záručních podmínkách. Podle soudce ale varování nebyla dostatečná a nejde z nich prý jednoznačně odvodit, \“že pneumatika může explodovat jednoduše díky tomu, že ji začnete nafukovat.\“

\"\"

Smrt řidiče je pochopitelně tragédie, ale přesto v našich končinách rozhodnutí amerického soudu budí poněkud rozpaky. Další věcí je, že jak poznamenali i právníci poškozených, se ani ta existující varování nedostala ke koncovým zaměstnancům obecní firmy zajišťující svoz komunálního odpadu, s čímž ovšem Goodyear mohl máloco udělat.

\“Verdiktem jsme zklamáni a nezbývá nám, než se odvolat,\“ řekl James Peate, ředitel pro komunikaci Goodyearu.

Podélné proražení bočnice pneumatiky nákladního vozu je obzvláště nebezpečné. Většinou totiž přichází bez varování, jediným indikátorem je pouze nižší tlak pneu. Tyto defekty jsou často doprovázeny ničivým výbuchem s výbušnou silou přirovnávající se k 0,5 kilogramu dynamitu a v boční stěně zanechává puklinu o délce 25 až 80 cm.

\"\"

Toto nebezpečí hrozí především u radiálních nákladních pneu s ocelovými kordy, což jsou pásy ze spletených ocelových drátů zpevňujících stěny pneumatiky. Jakýkoli defekt, nebo netěsnící ventilek způsobující i minimální únik vzduchu, tak může vést k závažným nehodám. Pneumatiky, které jsou podhuštěné nebo přetížené, mají logicky větší ohyb bočnic a dojde tak ke hromadění tepla. To vede k silnému zprohýbání ocelových drátů. Jakmile jeden poškozený svazek praskne, ostatní následují dominovým efektem, uvolní se rychle velké množství energie a dojde k proražení pláště bočnice. Jakákoli pneumatika této konstrukce, která na voze dosáhla méně jak 80% doporučeného tlaku vzduchu, by mohla mít trvalé poškození ocelových drátů a měla by být neprodleně vyřazena.


Images by U.S. Tire Manufacturers Association and Goodyear Tire and Rubber Company