V posledních letech se Continental coby hlavní partner stal pevnou součástí Tour de France. A tam slaví úspěchy i jako dodavatel pneumatik, vítězové posledních tří ročníků závodu přejeli cílovou čáru na pneumatikách vyrobených ručně v závodě Continental v Korbachu. Jaké je tajemství úspěchu těchto gum?
Společnost Continental dodává pneu pro Tour de France 2020 šestici týmů: Sunweb, Groupama-FDJ, Bahrain McLaren, Arkéa-Samsic, tým loňského vítěze INGOS Egan Bernal a Movistar.
A zdá se, že všech šest týmů má s pneumatikami Continental velmi pozitivní zkušenost. Zpětnou vazbu považuje Jan-Niklas Jünger, produktový manažer pro závodní pneumatiky Continental, za základ úspěchu. „Mluvit s jezdci je vždy nedílnou součástí procesu tvorby nové závodní pneumatiky,“ vysvětluje expert Continentalu. „Při vytváření nové pneumatiky je třeba vzít v potaz celou řadu různých faktorů. Jak rychlá by pneumatika měla být? Jak široká? Jak lehká? Jaké požadavky musí splnit?“ Teprve poté, co budou tyto otázky zodpovězeny, se tým může pustit do vývoje prototypu.
Předtím, než může pneumatika jít do sériové výroby, musí samozřejmě projít fázi testování. „Závodníci často používají prototypy, které jsou stále v pokročilé fázi vývoje,“ vysvětluje Jünger. Sériová výroba pro koncové zákazníky začíná až poté, co se pneumatika osvědčí při extrémním použití. I když je pravdou, že pneu pro široké použití nikdy nebudou mít přesně stejné vlastnosti, jako pneu pro profesionální jezdce. Závodní pneumatiky jsou na rozdíl od sériových pěvně přilepeny na ráfek.
„Pneumatiky, které profesionální závodníci používají, jsou vyráběny ručně v Německu a obsahují vysoce komplexní gumu BlackChili,“ doplňuje Jünger. „Výsledkem je směs, která se jasně odlišuje od svých konkurentů z hlediska přilnavosti za mokra a valivého odporu,“ dodává. „Profi týmy nám také říkají, že ochrana proti propíchnutí nabízená našimi pneumatikami je lepší než u konkurenčních produktů a zdá se, že týmy, kterým dodáváme, trpí během Tour de France méně problémy s pneumatikami, než ostatní.“
Continental má také další eso na rukávu. A tím je sdílení informací v rámci firmy, zvláště mezi sekcemi vyvíjející pneu pro jízdní kola a pro automobily. „Pro oddělení pneumatik pro kola to znamená, že máme k dispozici odborné znalosti a materiály, k nimž normální výrobce pneumatik nemá přístup,“ podotýká Jünger.
Dobrým příkladem sdílení know-how jsou známé pampeliškové gumy. „V pampelišce našel Continental lokálně pěstitelnou rostlinu, která nabízí alternativu k získávání latexu z kaučukových stromů,“ říká Jünger. Asi před dvěma lety byla v Německu zřízena nová výzkumná laboratoř, kde týmy spolupracující s odborníky z Fraunhoferova institutu zkoumají industrializaci latexu z kořenů pampelišek. „Výsledkem je, že jako výrobci cyklistických pneu jsme v tak šťastné pozici, že jsme mohli tento materiál použít pro naše sériově vyráběné pneumatiky,“ dodává. Pneumatika Urban Taraxagum využívající udržitelnou gumu z pampelišky byla nedávno ověnčená dvěma cenami: Cenou Red Dot Design Award za design vzorku a cenou E Bike Design & Innovation Award z časopisu Focus E-Bike v kategorii Sustainability & Green.
Continental tedy není jen jedním z hlavních partnerů Tour de France, ale v současné době také jedním z nejúspěšnějších dodavatelů vybavení. Stanou i letos pampeliškové gumy na bedně v Paříži?