Přestože výrobci automobilů i řidiči věnují stále větší pozornost celoročním pneumatikám, nejlepším řešením, jak se vypořádat s naším stále extrémnějším počasím, je měnit letní a zimní.
Celoroční pneumatika je vždy kompromisem, který však mnoho řidičů rádo akceptuje, ale když teploty klesnou a na zemi leží sníh, je zimní dezén nejefektivnější. Kolem sedmi stupňů Celsia je bod, kdy se rovnováha výkonnosti mění ve prospěch zimní pneumatiky v teplotně citlivých testech brzdění na mokru, zatáčení a ovladatelnosti.
Prestižní britský magazín Auto Express testoval zimní pneu pro rok 2023 jsme pro testy zvolili rozměr 225/45R17. V loňském roce se na prvním místě umístily Continental a Bridgestone a i letos se utkaly o zimní prvenství a testeři znovu zařadili pro srovnání také zástupce letních a celoročních pneumatik.
Testovaly se tyto pneu:
Bridgestone Blizzak LM005
Continental WinterContact TS 870
Goodyear Ultragrip Performance 3
Hankook Winter i*cept RS3
Michelin Alpin 6
Pirelli Cinturato Winter 2
Vredestein Wintrac Pro
Bridgestone Potenza Sport (letní pneumatika)
Hankook Kinergy 4S2 (celoroční pneumatika)
Testovalo se v několika centrech, kde testy prováděly jak zkušebny, které poskytly výsledky trakce a brzdění, tak okruhy v Pferdsfeldu u Frankfurtu a na testovací dráze TRIWO, kde se testovalo ovládání na mokru a suchu, a poté se pneumatiky převezly na Contidrom v Německu, kde se testovalo brzdění a průjezd zatáčkou.
Co se testovalo? Pro posouzení schopnosti jízdy v přímém směru na hluboké vodě, boční přetížení na velkém asfaltovém kruhu se zaplaveným úsekem, ovládání na suchu, mokru a sněhu, hluk v kabině, úspora paliva a cena.
Vítěz se poté vybral tak, že se všechny výsledky převedli na procenta, přičemž 50 % připadá na výkon na mokru, 20 % na sníh, 20 % na sucho a zbytek na hlučnost, spotřebu paliva a cenu. Vítěze testu se hodnotí na 100 % a ostatní jsou hodnoceni v poměru k němu.
A rovnou k výsledkům:
- Continental -100%
- Bridgestone – 99.7%
- Goodyear – 99.4%
- Hankook – 99.3%
- Pirelli – 99.1%
- Michelin – 98.7%
- Vredestein – 96.8%
- Hankook – Celoročky pro srovnání – 97.7%
- Bridgwstone – Letní pro srovnání – 86.1%
A kdo zvítězil v jednotlivých kategoriích?
Bždění na sněhu – Bridgestone
Trakce na sněhu – Bridgestone
Aquaplaning v přímém směru – Goodyear
Aquaplaning při zatáčení – Goodyear
Brždění na mokru – Hankook
Ovladatelnost na mokru – Continental
Okruh na mokru – Bridgestone
Brždění na suchu – Pirelli
Ovladatelnost na suchu – Hankook
Valivý odpor – Continental
Hluk v kabině – Continental
Co můžeme říct k vítězi?
WinterContact tak získal další vítězství a druhé v řadě pro model TS 870, který opět dosáhl vyrovnané série výsledků, které ukázaly že se ideálně hodí do evropské zimy. Pneumatika kombinovala dobrou přilnavost na mokru s dobrou spotřebou paliva. Pneumatika TS 870 měla dobrou trakci a byla to také jedna z nejtišších pneumatik v testu. Pneumatika TS 870 si tedy připsala další vítězství, jejíž nejlepší přilnavost na mokru a suchu je vyvážena dobrým výkonem na sněhu.