F1 rozjela testování letošních Pirelli. Jak se testovalo a jaké jsou výsledky?

Sezóna 2021 Formule 1 už se rozjela na mezinárodním okruhu v Bahrajnu. Zatím šlo o třídenní testování před prvním závodem roku, který proběhne na stejném místě od 26. do 28. března.

Jak se testovalo? Celkově měl každý tým k dispozici 30 sad hladkých pneumatik z celé řady P Zero pro rok 2021, přičemž každý tým bude mít jeden monopost. Kromě toho bude měl každý tým k dispozici také dvě sady středních a mokrých gum. Tyto však budou do alokace 30 pneu započítány pouze pokud budou nasazeny. Během tří dnů, od pátku do neděle, nesmělo být použito více než 30 sad pneumatik na tým.

Každému týmu byly dodány ještě dvě další sady prototypových pneumatik: Ve všech ohledech stejné jako standardní C3, ale vyráběné v Turecku namísto v Rumunsku. Ty se dodávají čistě za účelem srovnání produktů ze záložní továrny a pro srovnání se standardními pneumatikami, a to jak během intenzivního výkonu, tak při delších jízdách. Poznáte je podle toho že jsou čistě černé, bez jakýchkoli značek.

Předsezónní testování bylo ovšem ovlivněno místními podmínkami. První den byl neustále větrno s občasnými poryvy, které dosahovaly rychlosti 47 km/h, což ovlivňovalo aerodynamiku automobilů. V důsledku větru bylo na trati spousta písku, který zhoršoval přilnavost. Teploty byly také obzvláště vysoké, takže kombinace těchto faktorů vedla k určitému přehřátí povrchu a zvýšení degradace pneumatik.

Druhý den vítr stále přetrvával, ale teploty byly nižší, což snižovalo přehřívání. Třetí a poslední den se jel za lepších podmínek na trati, se středním větrem a chladivým vánkem, ale teploty na trati byly vysoké podobně jako první den. Mnoho týmů provádělo dlouhé jízdy s použitím směsných pneumatik C2, C3 a C4 nominovaných na Grand Prix Bahrajnu.

Mario Isola, šéf F1 to zhodnotil: „Po všechny tři dny fungovaly všechny směsi dobře a neobjevily se žádné problémy, jako je třeba zrnitost. Na nejměkčích směsích došlo jen k lehkému oděru. Kromě povětrnostních podmínek byly časy na kolo přirozeně ovlivněny různým objemem načerpaného paliva každým týmem, což velmi ztěžovalo srovnání výkonu s loňským závodem a volným tréninkem v Bahrajnu. Je také obtížné přesně posoudit výkonnostní rozdíl mezi směsmi v důsledku změn na trati. Nejjednodušší je asi odečíst rozdíl mezi C2 a C3, který činí přibližně 0,5 sekundy, zatímco rozdíl mezi C3 a C4 je větší, než se očekávalo, přičemž C4 testovalo mnoho aut, když byla trať nejrychleji sjízdná. Nyní se těšíme na začátek sezóny, která bude poslední s 13 palcovými pneumatikami před přechodem na 18 palcové pneumatiky v roce 2022, pro které je v průběhu tohoto roku plánována řada vývojových testů.“

Nejvíce kol najely týmy AlphaTauri a Alfa Romeo, shodně po 422 okruhových jízdách, nejméně, tedy 304 okruhů, najel Mercedes.


Images by Pirelli & C. S.p.A.