Společnost Continental zveřejnila podrobnosti o konceptu své pneumatiky Conti GreenConcept na základě společné studie, při níž podle výrobce pneumatik využila současné i nově vznikající technologie, aby pomohla navrhnout udržitelnou pneumatiku pro osobní automobily.
Výrobce uvádí, že spotřeba zdrojů byla minimalizována v celém hodnotovém řetězci pneumatiky, včetně získávání zdrojů, nákupu surovin, různých fází výroby a způsobů, jakými lze prodloužit životnost výrobku. Díky tomu se inženýrům podařilo vyvinout pneumatiku s vysokým podílem sledovatelných, obnovitelných a recyklovaných materiálů, která je zároveň lehká a protektorovatelná.
„Conti GreenConcept podtrhuje náš závazek stát se do roku 2030 nejprogresivnější pneumatikářskou společností z hlediska environmentální a sociální odpovědnosti a tato ambice se týká všech článků výrobního řetězce,“ uvedl David O’Donnell, odpovědný za globální divizi originálního vybavení pneumatik společnosti Continental.
„Z dnešního pohledu jsou udržitelně získávané suroviny, lehká konstrukce a obnova běhounu klíčovými složkami pro udržitelnější budoucí generace pneumatik. Naše koncepční studie je příkladem pokračujícího úsilí společnosti Continental o úplný přechod její celosvětové výroby pneumatik na udržitelné materiály,“ vysvětlil O’Donnell.
Více než polovina surovin použitých při výrobě pneumatik Conti GreenConcept pochází z obnovitelných zdrojů nebo je recyklována. GreenConcept se skládá z 35 % z obnovitelných zdrojů, které tvoří různé biomateriály včetně přírodního kaučuku z pampelišek, křemičitanu z popela rýžových slupek a rostlinných olejů a pryskyřic.
Kromě toho je 17 % pneumatiky vyrobeno z recyklovaných materiálů včetně regenerované oceli a regenerovaných sazí a na plášť pneumatiky byl použit polyester z recyklovaných plastových lahví. Společnost Continental plánuje v roce 2022 uvést na trh technologii ContiRe.Tex, která pro výrobu pneumatik využívá polyesterovou přízi z recyklovaných PET lahví. V současné době obsahuje každá běžná pneumatika pro osobní automobily přibližně 400 g polyesterové příze, zatímco při výrobě celé sady čtyř pneumatik s využitím postupu společnosti Continental se znovu použije 60 PET (polyethylentereftalátových) lahví.
Technologie COKOON pro ekologické spojování textilních výztuh s pryžovými směsmi byla vyvinuta společnostmi Continental a Kordsa právě pro GreenConcept.
Pneumatika váží 7,5 kg, její hmotnost se snížila díky nové konstrukci pláště s jádrem optimalizovaným z hlediska hmotnosti, optimalizovanému dezénu běhounu a odlišné bočnici, díky čemuž je výrobek až o 40% lehčí než běžné pneumatiky.
Speciálně navržený běhoun nabízí větší bezpečnost než běžné pneumatiky se stejnou hloubkou dezénu a použité materiály dále snížily hmotnost pneumatiky a v důsledku toho snížily valivý odpor. Společnost Continental uvádí, že na základě vlastních měření je valivý odpor pneumatiky GreenConcept přibližně o 25% nižší než u současných pneumatik třídy A.
Přírodní kaučuk použitý v běhounové směsi Conti GreenConcept je 100% přírodní kaučuk Taraxagum a lze jej opakovaně protektorovat. Zeleně zbarvená základní linie běhounu vizuálně označuje přechod z běhounu na plášť a nepoškozené pláště je možné několikrát opakovaně použít.
„Conti GreenConcept přináší maximální výkon z hlediska flexibility i udržitelnosti a umožňuje tak moderní mobilitě skutečně vyrazit do ulic,“ řekl O’Donnell.