Trh s ojetými automobily zažívá boom a podle analytiků se ceny v tomto segmentu zvýšily až o desítky procent.
Prudký nárůst hodnot ojetých vozů je důsledkem pandemie a celosvětového nedostatku polovodičů, který ovlivnil výrobu nových vozidel. Vzhledem k tomu, že mnoho automobilových značek uvádí čekací lhůty na nové vozy v délce šesti a více měsíců, je zřejmé, že mnoho kupujících hledá „nový“ nákup na trhu s ojetými vozy.
Nákup nového nebo starého vozu je velkým rozhodnutím, které každý měsíc učiní tisíce lidí. často se dočtete rady, jak je třeba si k nákupu přizvat odborníka. Na internetu je k dispozici spousta databází a tipů co si projít před koupí ojetého vozu. Týkají se například technického průkazu, servisní historie, osvědčení o registraci vozidla, ale také karoserie, hladiny kapalin, čalounění, oken, elektrické instalace, příslušenství a pneumatik.
A my se zaměříme právě na gumy. Pneumatiky namontované na ojetém vozidle při jeho koupi mohou mít v závislosti na jejich kvalitě významný vliv na jeho hodnotu.
Kontrola pneumatik má zásadní význam a není to jen o tom, že je při procházce kolem vozu podle starého zvyku nakopnete. Je důležité, abyste věděli, kolik mají ještě běhounu – snadno to změříte mincí nebo pohledem, je na to samozřejmě i speciální tester.
Důležité je se podívat na značku a model pneu úplně stejně, jako na značku a model samotného vozu. A tohle pravidlo je ještě důležitější, pokud si vybíráte prémiové vozidlo.
Tom Dennigan, ředitel společnosti Continental Tyres Ireland, řekl: „Všechny nové automobily prodávané po celém světě jsou vybaveny pneumatikami, které byly schváleny jejich výrobcem. Výrobci vozidel úzce spolupracují s prémiovými značkami pneumatik, jako je Continental, na vývoji specifických pneumatik, které zajišťují, že každý prodávaný vůz jezdí tak, jak byl navržen – bezpečnost je na prvním místě seznamu priorit, stejně jako potřeba splnit konkrétní požadavky, pokud jde o výkon na silnici, pohodlí v kabině a spotřebu paliva.
„Pokud kupujete například ojeté BMW z řady 1, je třeba zjistit zda je vybaveno schválenými pneumatikami, které jsou v dobrém stavu. Pokud bylo ojeté vozidlo správně provozováno a udržováno, není důvod, proč by si jeho druhý nebo třetí majitel nemohl za volantem užívat stejných zážitků jako ten, kdo jej koupil jako nové.“
Dobrou zprávou pro je, že na vnější stěně pneumatiky se nachází několik praktických symbolů, které vám prozradí, zda je pneumatika schválená výrobcem.
A přestože neexistuje pro každou značku, pneumatiky jsou jasně označeny pro prémiový segment trhu – pneumatiky prémiových značek, jako je Continental, jsou určeny pro prémiové vozy, jako jsou BMW, Audis a MINI.
Stačí jen znát symboly po kterých se dívat. Tady je několik označení schválených gum:
- Audi: A0, A01
- Alfa Romeo: AR
- BMW/MINI: *
- Jaguar: J
- Mercedes-Benz: MO, MO1
- Porsche: PORSCHE: NO, N1, N2
Kompletní seznam najdete například ZDE
Dennigan dodal: „Vždy budeme doporučovat, aby si řidiči pro co nejlepší zážitek za volantem vybírali pneumatiky schválené výrobcem. Chápeme však, že se zvyšujícím se stářím vozidla může mít jeho majitel zájem ušetřit nějaké peníze za příslušenství. Nikdy by to však nemělo znamenat kompromisy v oblasti bezpečnosti, nicméně to může znamenat upuštění od některých prvků, které jsou určeny ke zvýšení výkonu nebo pohodlí.“
„Pneumatiky Runflat mají například zesílenou samonosnou bočnici, která je schopna v případě defektu ujet 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. Pokud však bylo vaše vozidlo původně vybaveno pneumatikami runflat a vy je vyměníte za základnější variantu, nezapomeňte, že pokud v zavazadlovém prostoru nemáte náhradní pneumatiku, můžete se ocitnout v nesnázích! Pokud tuto změnu provedete, musíte o ní také informovat svou pojišťovnu, protože se technicky jedná o změnu specifikace vozidla – a pokud je ještě v záruce, musí o tom vědět i prodejce.“
Dalším řešením, jak zabránit propíchnutí, je pořídit si pneumatiky vybavené inovativní technologií ContiSeal, která utěsní 80 % propíchnutých pneumatik a umožňuje řidičům ujet bezstarostně dalších 200 km.
A prémiové pneumatiky tím nekončí. Jsou vybaveny také funkcemi určenými pro pohodlí, jako je ContiSilent – technologie, která výrazně snižuje hluk pneumatik v kabině až o devět decibelů.
Audi jako první výrobce vybavilo své modely RS 6 Avant a RS 7 Sportback pneumatikami ContiSilent, které mají pěnovou vrstvu nalepenou na vnitřní straně běhounu. Pokud je nahradíte, původního komfortu se pochopitelně nedočkáte.