Společnost Bridgestone Corporation oznámila vývoj nové technologie, která je schopna odhadnout zatížení náprav a stav opotřebení pneumatik pomocí nově vyvinutých senzorů připevněných uvnitř pneumatik. Senzory měří změnu zatížení a v pnutí pneumatiky, ke kterému dochází, když pneumatika přichází do styku s vozovkou během jízdy. Tato technologie je první svého druhu na světě.
Technologie Smart Strain Sensor vyvinutá společností Bridgestone zahrnuje Internet of Things nové generace. Kromě sledování tlaku v pneumatice a teploty je inteligentní senzor pnutí schopen měřit dynamickou změnu napětí, ke kterému dochází při provozu pneumatiky. Pro převod dat shromážděných senzorem se používá se proprietární algoritmus, informace o zatížení a opotřebení pneumatik se poté shromažďují a odesílají do cloudu.
Jiné technologie, včetně té starší od Bridgestonu, k měření využívají snímačů akcelerometru, které k získání dat ovšem vyžadují určitou rychlost. Nová technologie Smart Strain Sensor však měří zatížení, které je nezávislé na rychlosti. Nová technologie je tak schopna získat vysoce spolehlivá data i při nízkých rychlostech. Jedná se o důležitý prvek, protože se očekává, že autonomní vozidla budou z důvodu vyšší bezpečnosti provozována při nízkých rychlostech. Proprietární algoritmus dále přispívá k podstatnému zlepšení životnosti baterie inteligentního senzoru napětí, což je pro praktickou implementaci kriticky důležité.
Na obrázku výše je znázorněno pnutí, ke kterému dochází, když pneumatika přichází do styku s vozovkou. Tvar následné křivky se mění v závislosti na zatížení přenášeném pneumatikou a stupni opotřebení. Tato technologie je schopna rozpoznat a sledovat širokou škálu informací o pneumatikách v reálném čase, což pomáhá včas odhalit rizika, jako je opotřebení běhounu pneumatiky.
Vybavování pneumatik pomocí inteligentních senzorů napětí umožňuje správcům vozidel vzdáleně sledovat informace, jako je tlak vzduchu v pneumatikách, spolu s metrikami týkajícími se zatížení a opotřebení v reálném čase. A jak už bylo mnohokrát řečeno, sledováním pneumatik a předvídáním problémů s údržbou dříve, než k nim dojde, se dá dosáhnout zvýšení bezpečnosti a produktivity pro vozový park i pro autonomní automobily v budoucnosti.