Bridgestone zavírá svoji továrnu ve Francii v Béthune, rozhodnutí provázejí protesty

Přední japonský výrobce pneumatik Bridgestone oznámil svůj plán zastavit veškerou činnost ve svém závodě Béthune ve Francii. Podle společnosti by toto rozhodnutí odstavit výrobu mělo mít dopad na 863 zaměstnanců. Francouzská vláda rozhodnutí odsoudila s tím, že společnost měla investovat do modernizace závodu.

Společnost uvedla, že k rozhodnutí došlo kvůli zachování konkurenceschopnosti společnosti Bridgestone v Evropě. Výrobce zejména zmínil, že jde o přímý důsledek současné situace na trhu. Původní příčinou uzavření továrny v Béthune je ale nízká poptávka po hlavním produktu Bridgestonu – nízkoprofilových pneumatikách, které jsou obzvláště vystaveny nízkonákladové konkurenci z Asie. Provoz měl výrobní kapacitu přibližně 17.000 pneumatik, kterou plně nevyužíval.

Francouzská vláda už prověřuje možnosti, jak se pokusit Bridgestonu zabránit v uzavření závodu v severní Francii a zachránit tato pracovní místa, což potvrdil francouzský ministr financí Bruno Le Maire. „Bridgestone přijal odporné rozhodnutí. Toto řešení je odporné a jeho následky jsou odporné, budeme bojovat,“ řekl Le Maire.

Fabien Roussel, předseda Francouzské komunistické strany, si přihřívá polívčičku za přítomnosti francouzských médií

Pracovníci závodu se shromáždili k protestu, kde mávali světlicemi a červenými vlajkami odborů a poslouchali řečníky z Francouzské komunistické strany, která demonstraci pomohla zorganizovat. Strana obvinila společnost Bridgestone z úmyslného zhoršování situace v továrně, aby nyní „pod rouškou krize spojené s pandemií COVID-19“ mohla odůvodnit její uzavření.

Vláda francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, která zahájila plán obnovy ve výši 100 miliard EUR na podporu růstu, učinila z pracovních míst klíčovou prioritu. Francie utrpěla v první polovině letošního roku jeden z nejhlubších poklesů v Evropě, když vláda dostala zemi pod jedno z nejpřísnějších uzavření, které mělo potlačit propuknutí koronaviru.

Laurent Dartoux, generální ředitel společnosti Bridgestone EMIA, k tomu uvedl: „Uzavření závodu v Béthune není projekt, který bereme na lehkou váhu. Neexistuje však žádné jiné řešení, jak překonat výzvy, kterým nyní v Evropě čelíme. Je to nezbytný krok k zajištění toho, abychom zachovali udržitelnost podnikání společnosti Bridgestone v Evropě.“

V Béthunské továrně pracoval jako operátor i Xavier Davrin a z oznámení je v šoku. „Pracuji zde 26 let a zbývalo mi ještě 15 let do důchodu. Byli jsme ti poslední, kdo byli o uzavření informováni. Je to obrovská rána. Bojím se o svou budoucnost,“ řekl.

Francouzská ministryně práce Elisabeth Borneová a ministryně hospodářství Agnes Pannier-Runacherová označily krok společnosti za „brutální“. Ze vzniklé situace obě ministryně viní jednoznačně společnost Bridgestone, protože „továrna Béthune byla po mnoho let podinvestovaná a firma na její úkor investovala ve prospěch svých ostatních evropských závodů“.

Podle společnosti Bridgestone se plán na uzavření neuskuteční dříve než ve druhém čtvrtletí roku 2021. Společnost ale ve Francii zůstává přítomna prostřednictvím prodejních a maloobchodních operací s dalšími přibližně 3.500 zaměstnanci.

Společnost Bridgestone už dříve přijala několik opatření, včetně pokusů o zvýšení konkurenceschopnosti závodu Béthune. To se však ukázalo jako neúčinné a několik posledních let Bridgestone na pneumatikách vyráběných v Béthune prodělával. „Vzhledem k současné dynamice trhu nelze předpovídat zlepšení situace,“ dodal Bridgestone.


Images by Radio France/Claire Mesureur, Michel Spingler, REUTERS/Pascal Rossignol, Associated Press, Denis Charlet/AFP