Vlna veder, která se v současné době šíří Evropou, představuje nejen vážné zdravotní riziko pro mnoho lidí, ale může také poškodit pneumatiky vašeho automobilu.
„Nedostatečně nahuštěné pneumatiky a extrémní teploty na dlouhých cestách mohou být nebezpečné,“ varuje odborník Andreas Schlenke z hannoverského oddělení vývoje pneumatik společnosti Continental. „Kontakt s horkým asfaltem a vysoké teploty vzduchu zabraňují chladnutí pneumatiky. Pokud je pneumatika podhuštěná, může dojít k deformaci hran a bočnic pneumatiky, což má za následek zvýšení valivého odporu. To způsobuje ještě větší zahřívání pryže. Pokud se všechny tyto faktory zkombinují nebo pokud byla pneumatika již dříve poškozena kontaktem s obrubníkem apod., je možné, že dojde k prasknutí pneumatiky.“
I při teplotě vzduchu 30 stupňů se může asfalt zahřát až na 60 stupňů. Vlna veder v Evropě již na některých místech zvyšuje teploty až na 40 stupňů a předpověď pro jižní Evropu se již blíží 50 stupňům. „Teploty asfaltu přesahující 80 stupňů Celsia jsou zcela možné,“ vysvětluje Schlenke. „Při takových teplotách byste neměli ohrožovat svou bezpečnost zbytečnými cestami autem,“ radí.
Nepřezuli jste na letní pneumatiky a jste stále na zimních? Tak to je vyloženě hazard. Jízda na zimních pneumatikách je v těchto podmínkách velmi riskantní, protože jejich pryžová směs je měkčí než u letních pneumatik a více se zahřívá. „To může být opravdu nebezpečné,“ varuje expert. „Ti, kteří si myslí, že s takovou volbou pneumatik ušetří, se mýlí. Prasknutí pneumatiky při vyšších rychlostech může vést k velmi nebezpečným situacím.“ I při vysokých teplotách je jízda s automobily na celoročních pneumatikách bezpečná, pokud jsou správně nahuštěné – jejich běhoun a guma jsou směsí letních a zimních pneumatik, takže nejsou tak citlivé na teplo jako zimní pneumatiky.
Odborník doporučuje všem řidičům, aby se v období vysokých teplot starali jak o sebe a svou bdělost, tzn. pili dostatek tekutin a pokud možno zůstávali ve stínu nebo uvnitř vozu, tak o svůj vůz, tedy aby neparkovali na místech, kde vůz a jeho pneumatiky jsou vystaveny přímému slunečnímu záření. A především je třeba více než kdy jindy kontrolovat správný tlak v pneumatikách před jízdou. Rozhodně ale nedoporučujeme hustit na naprosté maximum a už vůbec ne přes. Letní teploty tlak v pneu lehce zvyšují a způsobený přetlak by mohl způsobit explozi, zejména u pneumatik se začínajícím poškozením.