Bezdušová pneumatika Uptis, o které se mluví jako o budoucnosti pneumatikového průmyslu, dospěla do stádia, kdy její výrobce, společnost Michelin, tvrdí, že cestující v autě vybaveném pneumatikou Uptis nepoznají rozdíl mezi novou technologií, která by mohla změnit pravidla hry, a tradičními pneumatikami.
„Pneumatika Uptis je stejně revoluční, jako byla první radiální pneumatika ve 40. letech 20. století,“ říká Cyrille Roget, ředitel společnosti pro technickou a vědeckou komunikaci. „Pneumatiky jsou na světě již 130 let a nikdy se nám nepodařilo najít kompletní řešení problémů s propíchnutím, nepravidelným tlakem a poškozením bočnic.“
„Jednou z nejlepších věcí na posledních předváděčkách bylo, že po několika okamžicích jízdy s pneumatikami Uptis si lidé neuvědomovali, že jsou jiné,“ řekl po nedávné předváděcí akci v Mnichově. Novináři se zatím nedostali za volant vozu vybaveného systémem Uptis, aby toto tvrzení ověřil, ale Roget tvrdí, že výhody jsou natolik zjevné, že to nelze dále ignorovat, a zároveň potvrzuje, že Michelin plánuje uvést novou technologii na trh v Asii v roce 2024.
Kvůli proraženým pneumatikám, poškození bočnic a nepravidelnému a předčasnému opotřebení v důsledku nesprávného tlaku se každoročně coby defektní vyřadí více než 200 milionů pneumatik. Nesprávně nahuštěné pneumatiky vedou také k nesčetným litrům zbytečně spotřebovaného paliva ročně.
Konstrukce pneumatiky Uptis využívá směs běžné pryže a pružné, pevné a lehké směsi skelných vláken, na kterou má Michelin 50 patentů, a speciálně navržené paprsky, které udržují její tvar i při vyšší hmotnosti zatížení.
Konstrukce pak udržuje správný „tlak“, což má výhody jak pro výkon a opotřebení pneumatik, tak pro úsporu paliva. „Spotřebitele to méně zatěžuje,“ dodal Roget. „Nemusíte kontrolovat tlak, nezůstanete stát na kraji silnice s propíchnutou pneumatikou a pro výrobce automobilů odpadá nutnost dodávat rezervu nebo zvedák a není nutné mít systémy pro kontrolu tlaku v pneumatikách, což vše šetří hmotnost vozidla.“
Je však nepravděpodobné, že byste si mohli pořídit pneumatiky Uptis ve vašem obchodě v dohledné době. „Zkoumáme obchodní modely, a přestože cílíme na masový trh, zpočátku se díváme spíše na východoasijské země kvůli špatné kvalitě jejich silnic a poškození a následnému plýtvání konvenčními pneumatikami,“ řekl Roget. Dodal, že pneumatiky Uptis se mohou prodávat podobně jako pneumatiky Michelin pro nákladní automobily firemním vozovým parkům. Tady totiž hraje lákadlo, že se po čase dají znovu protektorovat pomocí technologie 3D tisku.