Výsledky testu letních pneumatik 2023 prestižního Auto Expresu: překvapení i stálice!

Výrobci automobilů sice montují na své nejnovější modely stále větší kola, ale nejprodávanější je stále pneumatika 16palcové konstrukce a k tomuto rozměru se rozhodl největší britský automobilový magazín Auto Express upřít pozornost v nejnovějším testu pneumatik pro rok 2023.

Oblíbený rozměr 205/55 R16 možná nepřitahuje pozornost tak jako 20palcové a větší rozměry se supernízkými profily obepínajícími ultraširoké ráfky, ale je to pneumatika, kterou si bude kupovat mnohem, mnohem více z nás. Návrat k testerů k tomuto rozměru poprvé od roku 2020 také znamená možnost rozhodnout se při výměně pneumatik na základě podložených informací.

Poskytnutí komplexního obrazu o výkonnosti pneumatiky, nikoliv jen těch tří prvků, které jsou zahrnuty v hodnoceních na štítcích, můžeme i díky britskému magazínu Auto Express, jehož tradice v testování pneumatik pokračuje již 25. rokem.

Rozměr 205/55 R16 také trvale přitahuje nejvíce výrobců a letos měli Britové hned 11 značek, které bojovaly o vítězství. Bridgestone, Falken, Goodyear, Maxxis a Pirelli se vrátily se stejnými pneumatikami, které byly testovány před třemi lety. Nechybí ale ani nové dezény od Continentalu a Michelinu, a připojili se i Hankook, Kumho, Vredestein a Toyo.

Tento rozměr se naposledy testoval v roce 2020 a tehdy zvítězil Goodyear. Dokáže zopakovat své vítězství, nebo zda zvítězí nový design? To vše se rozhodlo na zkušebním polygonu Continental Contidrom nedaleko německého Hannoveru.

Testovaly se rychlostní kategorie byly buď V (do 150 km/h), nebo W (168 km/h) a hmotnostní kategorie 91 nebo 94. Testovaly se tyto modely:

  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 7
  • Falken Ziex ZE310 Ecorun
  • Goodyear EfficientGrip Performance 2
  • Hankook Ventus Prime 4
  • Kumho Ecsta HS52
  • Maxxis Premitra 5 HP5
  • Michelin Primacy 4+
  • Pirelli Cinturato P7
  • Toyo Proxes Comfort
  • Vredestein Ultrac

A jak se testovalo? Výkon na mokré vozovce je základem tohoto testovacího programu, protože na tomto povrchu řidiči nejčastěji překračují možnosti svých pneumatik nebo sebe sama. Hodnotila přilnavost na mělké i hluboké vodě v přímém směru i v zatáčkách. Testovalo se na vozech Volkswagen Golf Mk7 a Škoda Octavia.

Pomocí kolejnicového systému zkušebního polygonu se poté hodnotilo, jak dobře si jednotlivé pneumatiky poradí s hlubokou vodou v přímém směru. Vůz zrychloval s jedním kolem v 9 mm vody a měřila se rychlost, kdy se kolo otáčelo o 15 % rychleji než kolo na suchu. Aby porotci posoudili, jak si pneumatika poradí, když jsou tyto kanálky pro posun vody narušeny při průjezdu zatáčkou, projížděli jezdci s vozem úsekem velkého asfaltového kruhu zaplaveného na 5 mm při stále vyšších rychlostech. Přetížení se měřilo, dokud nedošlo ke ztrátě přilnavosti.

Brzdění se měřilo pomocí kolejnicového systému, aby se zajistilo, že se při každé jízdě použije stejný úsek asfaltu, ale tentokrát byla obě kola v méně než půl milimetru vody. Zaznamenávala se dráha potřebná k zastavení z rychlosti 50 km/h. Pro posouzení čistě boční přilnavosti jsme měřili čas na kolech po 57,5metrovém kruhu s hloubkou vody 1 mm.

Časovaná kola na okruhu pro řízení spojila všechny tyto prvky dohromady a odhalila vyváženost pneumatiky.

A jak se posuzoval výherce? Výsledky byly přepočítány na procenta, přičemž polovina celkového skóre byla přiřazena výkonu za mokra, 40 % za výsledky na suchu a zbytek ostatním testům. Důraz se kladl na ovladatelnost a brzdění. V údajích pro každou pneumatiku byl vítěz jednotlivých testů ohodnocen 100 procenty a ostatní pneumatiky byly hodnoceny v poměru k němu.

Testy Auto Expressu jsou často těsné a za letošním šampionem to bylo obzvlášť těsné, takže je klíčové sledovat spíše procentuální hodnocení než jen celkové umístění. Je těžké oddělit druhé až osmé nebo deváté místo, takže vaše volba bude záviset na vašich individuálních preferencích.

Na posledních dvou místech máme dva výrobce, o kterých víme, že si mohou vést lépe s pneumatikami, které pravděpodobně čeká kvalitnější nástupce. Hankook musí na modelu Prime 4 odvést lepší vývojovou práci. Test částečně opotřebovaných pneumatik nejlépe vyhovoval modelu Primacy 4+, které stále jedou jako nové. Kumho musí zapracovat na svých vlastnostech na mokru, zatímco u Vredesteinu je docela problémem úspora paliva. Goodyear takové starosti nemá, ale v drobných kompromisech ztratil svou celkovou výhodu.

Vývojáře z Itálie lze pochválit za výrazné zlepšení pneumatiky Pirelli Cinturato P7 a pneumatiky Bridgestone T005 ukázaly, že Bridgestone je stále jedničkou v oblasti spotřeby paliva. Společné druhé místo Bridgestonu s Toyo bylo příjemným překvapením pro pneumatiku Proxes Comfort, které se v poslední době hodně daří.

A kdo se stal vítězem? Continental PremiumContact 7. Obecně se ví, že Continental jsou velmi dobré gumy, takže nebylo překvapením, že tento test vyhrály, ale celkový výsledek byl překvapivý. Nejnovější pneumatika řady PremiumContact se vrátila na přední příčky po několika podprůměrných výkonech svého předchůdce. Možná se tam také nějakou dobu udrží.

Vítěz testu  Continental PremiumContact 7

Celkové výsledky testu:

  1.  Continental PremiumContact 7 – 100%
  2. Bridgestone Turanza T005 – 98.9%
  3. Toyo Proxes Comfort – 98.9%
  4. Pirelli Cinturato P7 – 98.6%
  5. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 98.5%
  6. Vredestein Ultrac – 98.5%
  7. Kumho Ecsta HS52 – 98.4%
  8. Michelin Primacy 4+ – 98.3%
  9. Hankook Ventus Prime 4 – 98.0%
  10. Falken Ziex ZE310 Ecorun – 97.4%
  11. Maxxis Premitra 5 HP5 – 97.1%

 

 

Source and images: Auto Express – Autovia Ltd