Bridgestone obuje první solární automobil na světě Lightyear One

Společnost Bridgestone oznámila exkluzivní partnerství s nizozemským inovátorem v oblasti mobility firmou Lightyear. Společnost Bridgestone vyvinula pneumatiky speciálně pro Lightyear One, první solární elektromobil s dlouhým dojezdem na světě, který má být komerčně dostupný do konce tohoto roku.

Nedávný průzkum společnosti Bridgestone ukázal, že 50% evropských řidičů uvažuje o pořízení plně elektrického vozidla, ale 37% je k tomu stále skeptických kvůli obavám z účinnosti a omezeného dojezdu.

Lightyear One tyto obavy řeší přímo tím, že nabízí bezprecedentní dojezd 725 km a zároveň je až třikrát energeticky účinnější ve srovnání s alternativními elektromobily, které jsou v současnosti na trhu. Vozidlo se nabíjí přímo ze slunce prostřednictvím velké solární střechy, čímž se minimalizují emise CO2 a potřeba nabíjení uživatele a zároveň se maximalizuje účinnost.

Aby dosáhl tak neuvěřitelného výkonu, posunul Lightyear hranice současných technologií a navrhl vozidlo, které se může pochlubit nejlepším aerodynamickým součinitelem ze všech dosud vyráběných automobilů, a to díky výrazným zlepšením v mnoha různých oblastech konstrukce vozidla. Aby podpořil tento jedinečný výkon a dále zlepšil účinnost, hledal Lightyear pneumatiku s velmi nízkým valivým odporem a sníženou hmotností s cílem zachovat životnost baterie, maximalizovat dojezd vozidla a snížit dopad na životní prostředí.

Společnost Bridgestone proto vyvinula pro Lightyear One na zakázku pneumatiky Turanza Eco, které zcela poprvé kombinují její revoluční technologie ENLITEN a ologic. Tyto technologie mají sníženou hmotnost díky použití menšího množství surovin v celém výrobním procesu a zároveň snižují valivý odpor díky inovativnímu běhounu, větším průměrům, vysokému tlaku huštění a štíhlému designu.

Velmi nízký valivý odpor pneumatik také znamená, že Lightyear One může využívat lehčí baterii. Díky tomu jsou pneumatiky Turanza Eco navrženy tak, aby ve srovnání s alternativními pneumatikami Bridgestone určenými pro elektromobily zvýšily dojezd, což odpovídá snížení hmotnosti o více než 90 kg. Kromě toho, že pneumatika pomáhá vozidlu Lightyear One dojet mezi jednotlivými nabíjeními dále, byla aplikací nové technologie míchání zlepšena disperze oxidu křemičitého, došlo k celkovému snížení hmotnosti pneumatiky na vozidlo o 3,6 kg (přibližně 10 %), aniž by došlo ke snížení kilometrového výkonu a přilnavosti.

Pneumatiky Turanza Eco budou poprvé opatřeny novým označením Bridgestone EV na bočnicích. Označení Bridgestone EV Marking se používá na pneumatikách, které jsou vyrobeny na míru pro elektromobily, a označuje, že pneumatiky prošly přísným testovacím procesem a výrobci automobilů schválili. Díky tomu tyto pneumatiky podporují jedinečné vlastnosti elektromobilů a splňují požadavky výrobců automobilů na dojezd, na baterie, ovládání vozidla a životnost pneumatik.

Společnost Bridgestone také využila svou technologii virtuálního vývoje pneumatik, která umožňuje přesné modelování výkonu pneumatiky bez nutnosti její fyzické výroby a testování, čímž se ušetří až 40 000 kilometrů při reálném testování v terénu a ve vozovém parku. Dokáže také zkrátit dobu vývoje výrobku a venkovních a flotilových testů pneumatik až o 50%.

Kryt blatníku není jen designový prvek, díky jeho vlastnostem se zvýší dojezd o 15 km

Základy pneumatiky Lightyear One byly položeny během závodu Bridgestone World Solar Challenge, závodu na 3000 km napříč australským vnitrozemím, který posouvá hranice technologických inovací a mobility na solární pohon. S ohledem na to společnost Bridgestone již osm let spolupracuje s Technickou univerzitou v Eindhovenu a lidmi, kteří stojí za projektem Lightyear. Tým Solar Team Eindhoven, u jehož zrodu stál projekt Lightyear, vyhrál čtyřikrát po sobě v letech 2016-2019 soutěž Bridgestone World Solar Challenge’s Cruiser Cup.

Emilio Tiberio, provozní a technický ředitel společnosti Bridgestone EMIA, vysvětluje: “Jsme nadšeni, že se můžeme podílet na projektu Lightyear One. Tým Lightyear nás zaujal svým přístupem k udržitelné mobilitě již od doby, kdy jsme viděli, jak se účastní soutěže Bridgestone World Solar Challenge. Společnost Bridgestone se zavázala snížit emise CO2 do roku 2030 o 50% a do roku 2050 používat 100% udržitelných materiálů a strategická partnerství jsou pro dosažení těchto cílů zásadní.“

Lex Hoefsloot, generální ředitel společnosti Lightyear, dodává: „Z této spolupráce mezi společnostmi Bridgestone a Lightyear máme obzvlášť velkou radost, protože se spojily dvě společnosti, které sdílejí vizi budoucí udržitelné mobility. Svět již nyní zažívá nebývalé změny a výzvy a díky inovacím a špičkovým technologiím můžeme společně uchopit příležitosti čelem a vytvořit udržitelnější svět.“

Společnost Lightyear vyvíjí elektromobily s energeticky účinnou konstrukcí a integrovanými solárními články. Rychle rostoucí společnost byla založena v roce 2016 a v současné době zaměstnává více než sto čtyřicet zaměstnanců. Tým je složen z kombinace mladých talentů a zkušeností z automobilového průmyslu, včetně bývalých zaměstnanců společností Tesla, Audi, McLaren a Ferrari. V létě 2019 společnost Lightyear uvedla na trh svůj první jízdní prototyp Lightyear One a otevřela novou kancelář. Prestižní časopis TIME prohlásil Lightyear One za jeden ze „100 nejlepších vynálezů“ roku 2019. První dodávky se očekávají na konci roku 2021, výroba exkluzivní série 946 vozů se rozběhne v roce 2022.


Images by Lightyear