Expert: Jak na zimní jízdě co nejvíce ušetřit

Teploty klesají a spotřeba energie roste. V zimě spotřeba elektrické energie ve vozidle, např. topení, vyhřívání sedadel a vyhřívání čelního a zadního skla, prudce stoupá. Německý automobilový svaz ADAC vypočítal, že 100 wattů výkonu zvyšuje spotřebu paliva vozidla o 0,1 litru na 100 kilometrů. A jeho elektrické vytápění může na tuto vzdálenost spálit až dva litry paliva. Také pneumatiky jsou v zimě namáhány více než v teplých měsících. Uspořádání lamel v běhounu pneumatiky a složení pryže používané v zimních pneumatikách jsou přizpůsobeny vnějším podmínkám v tomto ročním období, aby byla zajištěna potřebná bezpečnost na sněhu, ledu a při nízkých teplotách. Vedlejším efektem je, že zimní pneumatiky vykazují vyšší valivý odpor, což má větší vliv na energetickou účinnost pneumatiky.

Dochází také k většímu opotřebení pneumatik a po několika letech je nutné pneumatiky vyměnit, protože hloubka dezénu již není dostatečná. Správným stylem jízdy a šetrným zacházením s pneumatikami však mohou řidiči na nových zimních pneumatikách ujet spoustu kilometrů a především zajistit, aby tyto cesty byly bezpečné. Expert Robert Waldmann, vedoucí technického zákaznického servisu DACH společnosti Continental, nabízí tipy, jak lze pneumatiky využívat co nejúsporněji.

Tlak a hloubka dezénu: pravidelné kontroly jsou klíčové


Tlak v pneumatikách má zásadní vliv na jejich životnost. I nepatrný pokles pod hodnoty stanovené výrobcem může vést ke zbytečně vysokému valivému odporu, a tím ke zvýšenému opotřebení. Pokud je například tlak v pneumatikách o 0,4 baru příliš nízký, sníží se tím životnost pneumatiky o 30 %. Zároveň se zvýší náklady na palivo o dvě procenta. Waldmann má proto následující radu: „Řidiči, kteří používají své pneumatiky málo, by měli pravidelně, tj. každé dva týdny, kontrolovat tlak v pneumatikách a v případě potřeby jej doplnit podle směrných hodnot výrobce. Tyto informace naleznete v příručce k vozidlu, na vnitřní straně dveří řidiče nebo spolujezdce nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Zároveň je však třeba dávat pozor, abyste to nepřehnali, protože nadměrné doplňování vzduchu do pneumatik negativně ovlivňuje také jejich životnost a jízdní vlastnosti vozidla.“

V ideálním případě byste měli současně s tlakem v pneumatikách zkontrolovat i hloubku dezénu. Minimální hloubka dezénu požadovaná zákonem v Evropě je 1,6 milimetru, ale společnost Continental doporučuje pro zvýšení bezpečnosti vyměnit pneumatiky mnohem dříve.

Předvídavá jízda zvyšuje bezpečnost a snižuje opotřebení pneumatik


Sportovní styl jízdy – tím máme na mysli prudké zrychlování, brzdění místo zastavování a průjezdy zatáčkami ve vysokých rychlostech – je v zimě nejen nebezpečný, ale má také škodlivý vliv na životnost zimních pneumatik.

Jízda tímto vysoce nárazovým způsobem totiž způsobuje silné opotřebení běhounů pneumatik. Řidiči, kteří používají předvídavý styl jízdy, se totiž k pneumatikám chovají šetrněji, jak vysvětluje Waldmann: „To znamená, že je třeba ponechat si dostatečný odstup od vozidla jedoucího před vámi a při příjezdu k červeným světlům a značkám STOP raději si nechat prostor a zpomalit, než brzdit.“

 

Zamezení zhoršení stavu pneumatik, když se nepoužívají


Životnost zimních pneumatik nezkracuje pouze jejich nadměrně náročné používání, ale také chyby v péči o ně v době, kdy nejsou používány – např. nesprávné skladování může vést k deformaci a poškození materiálu. Aby se majitelé mohli ze svých zimních pneumatik dlouho těšit, měli by je skladovat v prostoru s mírným větráním a mimo dosah přímého slunečního záření. Společnost Waldmann upozorňuje na rozdíly ve způsobu skladování pneumatik: „Pneumatiky na discích by měly být skladovány ideálně zavěšené a se zvýšeným tlakem vzduchu v nich. Zde jsou k dispozici speciální držáky, které zabraňují deformaci a vzniku tlakových bodů. Pokud nejsou pneumatiky skladovány na ráfcích, mohou být naskládány na sebe, ale měly by se pravidelně o určitou hodnotu otáčet.“

Společnost Continental doporučuje využít služeb prodejce nebo specializovaného servisu, aby bylo zajištěno profesionální skladování pneumatik. Výhodou oproti skladování doma ve sklepě nebo kůlně je, že pneumatiky jsou nejen správně uskladněny, ale také pojištěny, zkontrolovány na poškození a řádně vyváženy. To vše vytváří ideální podmínky pro to, aby vám pneumatiky poskytly mnoho sezón bezpečné jízdy.

Správný čas na výměnu pneumatik pro maximalizaci bezpečnosti a životnosti

Pneumatiky mohou zajistit maximální bezpečnost pouze v sezóně, pro kterou byly vyvinuty. Z tohoto důvodu společnost Continental doporučuje vyměnit pneumatiky ve správnou dobu kolem Velikonoc a v říjnu. „Tímto způsobem mohou řidiči kromě využití specifické funkčnosti pneumatik pro letní nebo zimní období zajistit, že okolní teplota nebude mít na pneumatiky škodlivý vliv. Když je venku tepleji, zimní pneumatiky se více opotřebovávají – a stejně tak letní pneumatiky trpí v chladnějších podmínkách zrychleným opotřebením,“ radí odborník Waldmann.