Hankook pracuje na transformeru mezi pneumatikami, bude měnit tvar za jízdy

Společnost Hankook Tire nedávno prezentovala v časopise Science Robotics, že vyvinula konvertibilní pneumatiku, která umožní měnit její tvar za jízdy.

Je vývoj probíhá ve spolupráci s výzkumným týmem z Seoul National University (SNU) vedeným profesorem Kyu-Jin Cho z katedry strojního a leteckého inženýrství. Profesor Cho je také ředitelem Centra pro výzkum robotiky zaměřeného na člověka. Článek o projektu spolupráce byl publikován v renomovaném mezinárodním vědeckém časopise Science Robotics a dokonce se objevil na obálce dubnového čísla.

Tato transformovatelná pneu byla vyvinuta na základě materiálové a výrobní technologie výzkumného týmu Hankook Tire a designové technologie výzkumného týmu SNU. Jedná se o pneumatiku variabilního typu, která se inspirovala starým uměním skládání papíru, aby mohla změnit svůj tvar v reakci na podmínky na silnici. Může být instalována na vozidla, která váží až 1 tunu.

Společnost Hankook poprvé představila tuto tzv. „TRANSFORMING TIRE“ v roce 2019 jako čtvrtý výsledek svého projektu ‚The Next Driving Lab‘, který demonstruje odhodlání společnosti poskytovat inovativní řidičské zážitky pro budoucnost, které ještě nikdy nebyly představeny.

Tato transformovatelná pneu obsahuje tvarově proměnnou konstrukční technologii odvozenou ze speciálních technik skládání papíru, které vydrží vysoké zatížení těžkými náklady. Byla navržena tak, aby se na například na standardní vozovce nebo na chodníku přeměnila na pneumatiku s menším průměrem, aby byla zajištěna stabilita a rychlá odezva, a zároveň byla poté transformována do pneumatiku s větším průměrem s výraznými bloky běhounu na nezpevněných a nerovných silnicích, aby tak byla zajištěna vysoce výkonná mobilita. Umožňuje tak řidičům užít si stabilní jízdu za jakýchkoli podmínek na silnici s jedinou pneumatikou.

Kromě toho lze průměr pneumatiky změnit v rozmezí od 450 mm do 800 mm, aby odolal zatížení o hmotnosti přes 1 tunu. Otevírá tak možnosti vyřešit na místě nepředvídatelné situace, což do budoucna ocení například doručovací roboti a vozidla pro průzkum vesmíru.

„Věříme, že tento projekt představuje synergii mezi akademickou obcí s novými nápady a společností s předními technologickými schopnostmi. Vše začalo otázkou: Proč by měla být pneumatika jen v jednom tvaru? Zpochybnili jsme tak stereotyp a ukázali odhodlání společnosti inovovat. Očekáváme, že vyvinutá technologie může být vysoce využitelná nejen v pneumatikovém průmyslu, ale také v odvětví služeb mobility jako celku. Hankook Tire bude i nadále čelit limitům pneumatik a prokazovat inovativní hodnoty značky,“ říká Bonhee Ku, senior viceprezident a technický ředitel společnosti Hankook Tire & Technology.

Profesor Cho z SNU dodává: „Výzkum, který začal malou papírovou skládačkou v roce 2013, učinil velký skok díky společnosti s technologií na vývoj pneumatik. Doufám, že tento úspěch lze ocenit i jako proces vytváření inovací.“

U této přelomové pneu ale bude pokračovat další výzkum a vývoj, aby bylo možné tuto technologii v budoucnu uplatnit na silničních vozidlech, ale už prokázání proveditelnosti technologie pneumatik variabilního typu je úspěchem.

Images by Hankook Tire & Technology Co.,Ltd.